Tidskrifter
Tidning ska väcka politikerna
Publicerad: 5 augusti 2010, 04:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43
Svenska Teknik&Designföretagen tycker inte att politikerna har uppfattat vilken kunskap branschen besitter. En ny tidning ska ändra på det.
MS
Martin Schori
Svenska Teknik&Designföretagen är en intresseorganisation för arkitekter och tekniska konsulter. Branscher som besitter mycket kompetens inom till exempel miljö och stadsplanering. Men det vet inte alla politiker – och därför startades tidningen Influens, säger Mathias Lindow, Näringspolitisk kommunikatör på ST&D.
– Politiker lyssnar mycket på byggbranschen till exempel, men vi kommer ju in tidigare i processen, säger Mathias Lindow.
Han upplever att många politiker sitter och väntar på kunskap inom till exempel hur man ska uppnå EU:s klimatmål genom energieffektiviseringar.
– Den kunskapen finns redan, hos oss, säger han.
Tidningen, som riktar sig mot höga tjänstemän och förtroendevalda, både lokalt och på riksnivå trycks i 5 000 exemplar och har en utgivningstakt på tre nummer per år. Kundtidningsförlaget Redaktörerna står för innehållet, ett uppdrag de fick via reklambyrån Clinton Agency, som jobbar med ST&D.
Varför en tidning?
– Vi tycker att det här handlar om ämnen som måste få ta en viss tid, andra mediekanaler går för snabbt. Dessutom har vi mycket bilder, som inte riktigt passar i digitala kanaler, säger Mathias Lindow.
Redaktör är Åsa Rydén Antonsson från Redaktörerna och grafisk formgivning görs av Karl-Fredrik Johnfors och Jenny Skogvoll från Clinton Agency.