Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Therese Lindgren i kampanj mot nätmobbning

Publicerad: 10 Juli 2017, 09:15
Uppdaterad: 10 Juli 2017, 09:20

Julia och Bris i gemensam kampanj mot nätmobbning. "Många som inte vågar berätta om det", säger Madeleine Gripsten, redaktionell projektledare för Julia.


Ämnen i artikeln:

KampanjBris

Efter att redaktionen på tidningen Julia fått in flera frågor om nätmobbning från sina läsare, går man nu ut i kampanjen #bekind tillsammans med Bris.

– Vi fick in fler frågor om nätmobbning och gjorde därför en undersökning inom ämnet i våras, säger Madeleine Gripsten, redaktionell projektledare för Julia, till Dagens Media.

31 procent av läsarna svarade att de inte hade berättat för någon att de blivit utsatta för elaka kommentarer på nätet. Samtidigt svarade heal 53 procent att de någon gång fått en elak kommentar på sociala medier. 32 procent svarade även att de utsatts för ryktesspridning på nätet.

– Det som förvånade oss var att det var så många som inte vågar berätta om det. Därför har vi skapat den här kampanjen tillsammans med Bris som har ett intresse att nå och hjälpa vår målgrupp. Vi vill belysa problemet och ge råd om vad man kan göra mot det, säger Madeleine Gripsten.

Youtube-stjärnan Therese Lindgren, som själv upplever hot och kränkningar på nätet, frontar kampanjen. I ett Youtube-klipp svarar hon på läsarnas frågor och berättar om sina erfarenheter. I kampanjen uppmanar även ulia, Bris och Therese Lindgren unga att skriva positiva kommentarer och att gilla och dela bilder och klipp där man sprider beröm och kärlek till andra.

Kampanjen syns i det senaste numret av tidningen Julia och i Julias och Bris digitala kanaler.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KampanjBris

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev