Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

”The new editorial är framtiden”

Grundarna, till Premiummagasinet Scandinavian man, Konrad Olsson, chefredakatör och Jonas Bergström, vd.

Foto: Erik Ögnelooh

I juni lanserar magasinet Scandinavian man en e-handelsplattform – med drygt 20 varumärken. ”Vi försöker definiera en ny tillvaro där innehåll och varumärke kan leva tätare tillsammans”, säger chefredaktören Konrad Olsson.


Publicerad 2019-05-15 06:30

Dela artikeln:

För två år sedan lanserades det svenska premiummagasinet Scandinavian man i New York av Konrad Olsson, tidigare chefredaktör för magasinet Plaza, och Jonas Bergström, tidigare vd för Mercedes-Benz Fashion Week. 

Magasinet har hittills utkommit med endast fyra nummer, kostar 200 kronor och är i coffee table-format. Magasinet är en del av en premiumtidningstrend där Kinfolk och Fantastic man är andra exempel. 

– Det sista kvarvarande som finns av printmedier är detta, ska du göra det ska du göra det ordentligt, menar Konrad Olsson. 

Han bekskriver tidningen som en länk mellan kund och modebransch. ”Ett flaggskepp” som duon har arrangerat globala modeevent kring, i två års tid.
– Det har etablerat varumärket och gör så att vi kan lansera en e-handel ovanpå det. Du behöver mycket trovärdighet för att göra en sådan här satsning, säger han. 

Scandinavian mans version av e-handel är motsatsen till Amazon och Alibaba, menar Konrad Olsson. Istället vill man skapa en plattform med ett kurerat innehåll. 

– Samma upplevelse som du får i magasinet ska du få via e-handelsplattformen. Vi jobbar med innehåll i alla våra uttryck och ser ingen skillnad mellan e-handeln och innehållet. Kläder som finns i tidningen ska även finnas på e-handelsplattformen. 

Tanken är att e-butiken ska bli en del av ett värdedrivet ekosystem, eller community om man så vill, som innefattar magasinet, en digital plattform, pop-up-butiker och evenemang vid modeveckor runt om i världen. Allt ska bygga på Skandinaviska värderingar med fokus på jämställdhet och hållbarhet. 

–  Jag tror det är svårt om man är ett varumärke med lång historia och en etablerad organisation att möta upp det förändrade lanskapet. Där har vi en fördel, menar medgrundaren Jonas Bergström.

Det senaste numret, med Zlatan som omslagspojke, är annonsfritt.
– Istället för annonser har vi ett antal tydligt utmärkta innehållssamarbeten med varumärken inom områden som mode, teknik och design. Vi har också skrivit ett manifest som vi kallar The new editorial. Framtidens sätt för magasin att leva. Där det redaktionella uttrycket kan fortsätta ta plats i en ny digital värld, säger Konrad Olsson.

Begreppet The new editorial definierar han som en tillvaro där innehåll och varumärke kan leva tätare tillsammans.
– Där du fortfarande kan göra en oberoende journalistisk produkt och ändå jobba med handel och varumärken som ska nå ut till konsumenter, säger Konrad Olsson. 

Scandinavian man har tagit in externt kapital via riskkapitalbolaget Wellstreet, som investerar fyra miljoner kronor. Pengarna ska användas för att bygga upp e-handesplattformen tillsammans med Wellstreet och IT-bolaget Tieto. 

Scandinavian man räknar med att omsätta 16 miljoner kronor i år. Och estimerar med en ökning till 30 miljoner kronor 2020. 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.