Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Talentums vd: "Facket kan ha rätt"

Publicerad: 25 September 2013, 12:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Att outsourca redigeringen är kanske inte en framkomlig väg trots allt, säger Talentums vd Aarne Aktan i dag.


Som Dagens Media berättade igår står Talentum Sweden inför en stor omorganisation där totalt 14 anställda riskerar att få gå.Bland annat rör det sig om åtta tjänster på layout och fem på traffic.

I Finland har en omfattande outsourcing genomförts, där bland annat redigeringen köps in från ett externt bolag. Detta är något som nu är på gång även i Sverige.

Nu vill förlagets vd Aarne Aktan förtydliga att det ännu inte har fattats något konkret beslut på hur den nya organisationen faktiskt kommer att se ut.

– Vi diskuterar olika scenarion men än så länge finns det inte ett färdigt förslag. Diskussionerna pågår fortfarande, säger han till Dagens Media.

Varför vill du göra den här omorganisationen?

– Därför att vi måste modernisera Talentum. Vi måste gå ifrån den gammaldags organisation vi är i dag. En stor anledning till det är att prenumerationsförsäljningen i framtiden kommer att se väldigt annorlunda ut från vad den har varit. Vi ska inte bara sälja print utan också försöka sälja mycket digitala prenumerationer.

Facket kallar outsourcing av redigeringen för "kontraproduktiv". Vad tycker du om den kritiken?

– De kanske har rätt. Om jag ska vara ärlig vet jag faktiskt inte. Den outsourcing vi har gjort i Finland har fungerat väldigt bra men i Sverige kan det vara så att förhållandena och marknaden är så annorlunda att det inte fungerar. Jag vet inte än.

Gäller det också traffic?

– Det vet jag inte heller i nuläget. Inom några veckor vet jag.

Vem sköter redigeringen i Finland?

– Det är ett bolag som heter Factory, som har specialiserat sig på redigering.

Är det fortfarande samma personal som jobbar med tidningen?

– Delvis. Vi outsourcade för ett och ett halvt år sedan och vi har fortfarande en del personal kvar.

På vilket sätt blir Talentum produkter bättre av den här omorganisationen?

– Det finns två sidor av myntet. Dels handlar det om de produkter vi har i dag och dels om de produkter som vi planerar att göra. Vi har mycket på gång när det gäller det digitala och där måste vi kunna vara flexibla både när det gäller kapacitet och kompetens, säger Aarne Aktan och fortsätter:

– Om vi får extern hjälp kommer vi att kunna möta våra behov på ett bättre sätt.

Dagens Media ska gå upp i Talentum Media, vad betyder det för Dagens Media?

– Att jag vill kontrollera allt ni skriver, nej jag bara skojar, haha. Vad det betyder är att vi ska ta ett mer kundorienterat grepp kring säljet, säger han och fortsätter:

– Men ur ett redaktionellt perspektiv tror jag inte att det kommer betyda något alls. Och självklart kommer det inte att riskera Dagens Medias journalistiska objektivitet på något sätt, det är en "no brainer". Att påstå att det skulle bli så bara för att Dagens Media flyttar in till Talentum Media vore nästan förolämpande mot Jon Åsberg (chefredaktör Affärsvärlden) och Susanna Baltscheffsky (chefredaktör Ny Teknik).

Kommer Dagens Media att upphöra som eget bolag om det här går igenom?

– Jag har inte hunnit undersöka den juridiska biten av det än men sett ur ett organisationsperspektiv så blir det så.

Vad är Talentums största problem i dag?

– Annonsförsäljningen. Våra produkter är okej skulle jag säga, de ligger i nivå med marknaden. Vårt absolut värsta problem är annonsförsäljningen.

Du har beskrivit dig själv som en ”numbers guy”, vad betyder det?

– Det var en lustig fråga. Men det betyder att jag, när jag pratar om affärer, illustrerar allt med siffror. Oavsett om jag pratar leverans, sannolikhet, pengaflöden eller risker gör jag det i svenska kronor och euro, säger Aarne Aktan och fortsätter:

– Men de absolut viktigaste siffrorna är självklart 6-1! Hälsningar till Viktor Fasth (Tre Kronors målvakt som släppte in målen mot Finland i VM-finalen 2011, reds anm.).

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.