Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Sveriges Tidskrifter sätter ihop kristeam

Publicerad: 24 Mars 2020, 10:12

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter har satt ihop en grupp med experter som ska svara på de frågor som uppkommer hos medlemmarna med anledning av corona.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskriftercoronavirusetKerstin Neld

Det nya coronaviruset har fått stora konsekvenser för mediehusen. Bland annat i form av minskade reklamköp och inställda event. På kort tid har branschen också behövt ställa om till hemarbete, skruva på sitt innehåll – och se över sina resurser.

En färsk undersökning om hur Sveriges Tidskrifters medlemmar påverkas av den pågående krisen visar att den stora omställningen väckt en hel del frågor.

– En redan ansträngd bransch drabbas nu hårt. Sedan tidigare var stora kostnadshöjningar för tidskrifterna redan på gång i form av portohöjningar och en ny returpappersförordning. Nu ser vi hur coronakrisen skapar ytterligare oro för ekonomin i tidskrifternas verksamhet. Man ska inte glömma bort att tidskriftsbranschen även har en samhällsviktig funktion och en roll att spela för sina målgrupper – i kristider och annars, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, i en kommentar till undersökningen.

Därför tillsätter branschorganisationen nu ett kristeam, som bland annat består av mediestrategen Brit Stakston och den före detta utgivaren Göran Lundberg, vilka kostnadsfritt och inom ett dygn ska försöka besvara de eventuella frågor som uppkommer.

Kerstin Neld berättar att behovet av ett stöd finns hos många av organisationens medlemmar.

– Vi har en väldig bredd bland våra medlemmar. Det finns stora tidskrifter och det finns små. Och organisationerna ser väldigt olika ut hos dem. Många saknar till exempel en HR-avdelning och har kanske ingen att ställa personalfrågor till. På andra tidskrifter har chefredaktören allt ansvar, både kommersiellt och redaktionellt.

Vilka frågor väcker coronakrisen hos era medlemmar?

– Av fritexten i vår undersökning kunde vi se att frågorna rör alltifrån hur de här krispaketen fungerar, om man ska låta annonsörerna avboka på grund av corona till vilka verktyg som fungerar för distansarbete, säger hon och fortsätter:

– Därför har vi satt ihop en grupp personer med olika expertområden som ska svara på de här frågorna.

Kristeamet finns tillgängligt för medlemmarnas frågor från och med i dag tisdag.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.