Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Svenska Egmont ökar vinsten

Publicerad: 16 mars 2017, 13:04
Uppdaterad: 16 mars 2017, 13:07

Per Kjellander, vd för Egmont Publishing.

Omsättningen minskar – Egmont gör sitt bästa resultat hittills.


Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Tidigare i veckan rapporterade den internationella mediekoncernen Egmont för 2016. Koncernen ökar omsättningen men vinsten minskar. Förlustbarnet är framför allt norska TV2.

För Egmont Publishing Sverige går det bättre. Omsättningen minskar men vinsten ökar – och den svenska verksamheten gör sitt bästa resultat sedan Egmont Publishing Sverige bildades 2014, visar årsbokslutet för 2016.

Rörelseresultat blev 67 miljoner kronor (55) och omsättningen uppgick till 1 013 miljoner kronor (1 070).

 – Jag är väldigt glad över vår fina resultatutveckling under de senaste åren. Vi har varit duktiga på att möta de snabba förändringar vi ser i marknaden. Dels genom att vi har vågat vara offensiva och satsa på förvärv och lanserat nya varumärken i flera kanaler, men också genom en del tuffa men nödvändiga effektiviseringar, säger Per Kjellander, VD på Egmont Publishing.

Dagens Media har tidigare skrivit om hårda sparpaket på Egmont Publishing. Hösten 2015 kapades 35 redaktionella och kommersiella tjänster. I februari i år presenterade ledningen sitt nya sparförslag som innebär att 14,75 redaktionella tjänster ska bort.

Ledningen vill omorganisera och ställa om till en mer frilansberoende organisation. Samtidigt har ett nytt – och hårt kritiserat – frilansavtal sjösatts som innebär att Egmont fritt kan återanvända frilansarnas material.

Vinstmarginalen för 2016 landade på 6,7 procent.

– Det är definitivt ingen övervinst. De flesta företag satsar väl på ungefär tio procent i vinst över tid, oavsett bransch. På lång sikt är det också bra för alla medarbetare att vi har en sund ekonomi, även om de dessvärre sannolikt kommer vara färre, säger Per Kjellander till Journalisten.

Under det gångna året har bolaget förvärvat tidskriften ”Kungliga Magasinet” samt köpt in sig i den digitala kommunikationsbyrån KAN.

”Ambitionen är att flytta fram positionerna ytterligare framöver inom området ”Marketing Services”, och fler investeringar är att vänta”, skriver Egmont i en kommentar och konstaterar också:

"Extraordinära kostnader i samband med förvärv och organisatoriska förändringar belastar resultatet negativt".

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News