Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Svenska Egmont ökar resultatet: "Hade högre ambitioner"

Egmont Publishing ökade både resultatet och omsättningen under 2015.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Mars 2016, 10:46
Uppdaterad: 17 Mars 2016, 10:59

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Tidskriftsförlaget Egmont Publishing omsatte 1 070 miljoner kronor under 2015, enligt ett färskt bokslut. Det är en ökning med 10 procent från föregående år då den svenska verksamheten omsatte 954 miljoner kronor.

Rörelseresultatet (EBIT) landade på 55 miljoner kronor – också det en ökning jämfört med 2014 års resultat på 49 miljoner kronor.

– Jag är nöjd med att vi har ökat både omsättningen och vinsten. Sen hade jag högre ambitioner kring storleken på vinsten, säger vd:n Per Kjellander, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi gör det vi har sagt att vi ska göra. Den strategi vi har är att vi ska gasa och bromsa samtidigt, vi växer med nya förvärv inom flera områden, vi lanserar nya produkter och tjänster och vi genomför kontinuerligt effektiviseringar. Sammantaget är vår strategi nyckeln till framgång.

Under hösten 2015 varslade Egmont Publishing 37 medarbetare – både redaktionella och kommersiella tjänster – mot bakgrund av att segmentet Man haft ”resultatutmaningar”.

Extraordinära kostnader i samband med den omfattande omorganisationen belastar resultatet negativt.

– Vi gör löpande förändringar och under 2015 gjorde vi stora förändringar under hösten inom affärsområdet Man, som vi kallade det. Dessutom gjorde vi förändringar på annonsavdelningen där vi outsourcade försäljning. Det blir kostnader när man gör förändringar och det belastar resultatet, säger Per Kjellander.

Under 2015 köpte Egmont Publishing två nya titlar: Svensk Golf och serietidningen Hälge. Det i kombination med att den digitala annonsaffären stärktes genom nyrekryteringar och att Egmont lanserade en ny magasinapp för streamad läsning ligger bakom det starka resultatet.

Att contentbyrån Klintberg Niléhn, som delägs av Egmont Publishing, gjorde ett starkt år påverkar också resultatet, liksom satsningen på e-handel under varumärket Bagaren & Kocken.

I år har Egmont fortsatt organisera om verksamheten. Från att ha haft tre affärsenheter– Man, Kvinna och Kids – gick man i mars över till en organisationen med två enheter, utifrån kontoren i Malmö och Stockholm.

– Jag tror att vi kommer att ha ett bättre resultat i år än förra året, för att vi fortsätter att jobba med den strategi vi har. Den fungerar och då har vi en ambition om att lyckas ännu bättre, säger Per Kjellander.

Tidigare i veckan berättade Dagens Media att hela Egmont-koncernen, med verksamhet i Danmark, Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland och Polen, redovisade sin högsta omsättning någonsin 2015.

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.