Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Svensk Jakt skrotar säljavdelningen

Publicerad: 3 April 2013, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

UPPDATERAD. I samband med en större omgörning av tidningen tvingas säljarna på Svensk Jakt att gå, kan dagensmedia.se berätta.


Svensk Jakt är en anrik tidning som under förra året firade 150-årsjubileum.

Sedan 1998 ger Svensk Jakt även ut nyhetstidningen Svensk Jakt Nyheter, men i början av 2013 togs beslutet att slå ihop de två tidningarna till en.

Anledningen är den pressade ekonomiska situationen.

Nu står det klart att tidningarnas två säljare tvingas gå i samband med omgörningen.

Istället ska säljet skötas av en extern aktör.

– Vi håller på en stor omorganisation och i samband med det har vi tagit ett strategiskt beslut att lägga ut annonsförsäljningen på en byrå, säger Svensk Jakts chefredaktör Magnus Rydholm till Dagens Media.

Vilka kommer ni jobba med?

– Vi är inte färdiga med det än men vi har en firma som jag ska börja ta kontakt med vart det lider.

I samband med omgörningen har Svensk Jakt även anlitat den välkände tidningsformgivaren John Bark, som tidigare arbetat med bland andra Dagens Nyheter, Sundsvalls Tidning, Västerbotten-Kuriren och Föräldrar & Barn.

– Det är ett spännande arbete vi håller på med och vi har gjort både kvantitativa och kvalitativa läsarundersökningar som ska fånga upp hur den nya tidningen ska bli, säger Magnus Rydholm och fortsätter:

– Det här är ju en av Sveriges äldsta tidningar även om det inte är så många som vet om det. Nu ska vi få en nystart för att bygga morgondagens jakttidning.

I samband med omgörningen skrotas även Svensk Jakts mellansvenska redaktion.

– Det är detaljer i sammanhanget, men visst är det så.

Totalt påverkas en person, som går i pension. Han kommer inte att ersättas.

Det första numret av nya Svensk Jakt kommer ut i butik i slutet av november.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.