Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Stora uppsägningar på IDG

Publicerad: 5 Juni 2015, 06:00
Uppdaterad: 21 Januari 2016, 14:00

UPPDATERAD. Strax under hälften av alla som jobbar på IDG:s tekniktidningar ska tvingas sluta, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

IDG

Sedan beskedet kom om att papperstidningarna Computer Sweden och Tech World ska läggas ner så har IDG och facket förhandlat.

För drygt en vecka sedan gick MBL-förhandlingarna till central förhandling då det var omöjligt för parterna att komma överrens.

Nu är den centrala förhandlingen slut och Dagens Media kan berätta att IDG kommer att sparka strax under hälften av de anställda på it-redaktionen.

– Vi kommer att minska antalet tjänster från 35,7 till 19. Men fem av de tjänsterna är vakanser så man kan säga att vi kommer att minska tjänsterna från 30 till 19, säger Per Danielsson, kommunikationschef på IDG, till Dagens Media och fortsätter:

– Det är klart att personalen tycker att det är tråkigt, men samtidigt så är det många som förstår varför det sker. Vi har beslutat att bli 100 procent digitala så vi ställer om mot digital produktion. Vi måste göra det vi tjänar pengar på och inte bromsa intäkterna, säger han.

Beslutet togs i onsdags men ännu har facket inte påbörjat några förhandlingar med IDG om vilka personer det blir som ska sägas upp.

– Vi hade förslag på ytterligare tjänster som kunde räddas, men det tyckte inte företaget. De ansåg att de mål de satt upp kan uppfyllas med den nya organisationen. Själv tror jag att det kan bli tufft. Vi hoppades att det skulle bli bättre i de centrala förhandlingarna, men tyvärr inte. Företag har rätt att göra som de vill, säger Helle Kierkegaard, klubbordförande på journalistklubben, till Dagens Media och fortsätter:

– Det man får hoppas på är väl att allt det här kan bli klart innan semestern. Min personliga åsikt är att det är bättre att få besked än att gå i ovisshet. Det är här är helt enkelt ett trist faktum. Många har jobbat här i många år, men folk är ändå realister och vet att mediebranschen är tuff.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev