Sportbolag satsar på robotjournalistik

Tillsammans med United Robots vill Everysport Media Group utveckla robotjournalisten Rosalinda och därmed hjälpa lokaltidningarna att sammanfatta sina sportartiklar.

Avtalet som tecknats mellan Everysport Media Group och United Robots innebär att de tillsammans ska hjälpas åt att automatisera tidningars sportartiklar.

Everysports affärsområde Mediaservice ansvarar för insamling av data medan United Robots låter textroboten Rosalinda behandla informationen och skapa artiklarna. Syftet för sportbolaget är att öka intäkterna genom utökad insamlingsverksamhet åt lokaltidningarnas vägnar.  

– Everysport Media Groups databas är Sveriges största och bästa databas för sportresultat. Tillsammans kommer vi öka både träffsäkerhet och effektivitet i nyhetsspridningen, säger Sören Karlsson, VD för United Robots i ett pressmeddelande.

Nu när fotbollssäsongen drar igång, börjar Rosalinda att skriva förhandstexter och refererar till samtliga matcher, samt ständigt uppdaterade sammanfattningar till mediesajterna.

I höst görs samma sak med hockey, bandy och innebandy.

– Förutom information från den aktuella matchen, har vi stor nytta av vår historiska databas.Relevant historisk information kring tex två lag i division 6 läggs givetvis med i robotartikeln. Det ska bli väldigt spännande att se hur mediehusen annonsmässigt hanterar den här nya typen av journalistik, som ju verkligen är superlokal, säger Stefan Lundström affärsområdesansvarig för Mediaservices i pressmeddelandet.

Mittmedias samtliga tidningstitlar kommer under våren 2016 börja experimentera med robotjournalistik från Everysport och United Robots.

Publicerad 2016-04-05 14.15Uppdaterad 2016-04-05 14.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: