Tidskrifter
Spoon förnyar Lantmännen
Publicerad: 27 september 2012, 07:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10
Spoon har gett Lantmännens interntidning ett nytt namn, ny design och en ny redaktionell plattform.
Contentbyrån Spoon fick nyligen uppdraget att förnya Lantmännens interntidning. Tidigare producerades den internt, men då Eva Willstrand tillträdde som kommunikationschef på Lantmännen fick Spoon i uppdrag att förnya tidningen, såväl till utseende som innehåll.
– Tidigare var tidningen en utmärkt internprodukt. Men Lantmännen ville växla upp tidningen ytterligare och få den att förmedla vad ledningen har för mål med verksamheten, säger Johan Andersson, kundansvarig på Spoon, till dagensmedia.se.
Han fortsätter:
– Vi har översatt Lantmännens affärsmål till journalistiskt innehåll. Tidningen synliggör olika roller och i vilket sammanhang koncernen fungerar. Lantmännens anställda ska förstå sin del i produktionskedjan.
Tidningen gick tidigare under namnet Lantmännen News, men har nu fått namnet Field to fork, vilket ska spegla koncernens varumärkeslöfte.
Tanken är att namnet ska fungera i Lantmännens olika bolag i länder som Sverige, Polen och England. Även tidningens design har förnyats med detta i åtanke.
– Vi har tittat på hur deras interna plattform ser ut och försökt anpassa detta till en modern interntidning, som dessutom ska fungera i flera länder.
Field to fork ges ut fyra gånger om året, på svenska, engelska och danska.
Arbetsgrupp på Spoon
Johan Andersson, account director
Åsa Lovell, editor
Emily Ranneby, art Director