Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Spelnördarna får mer läsning

Publicerad: 5 April 2016, 09:44
Uppdaterad: 5 April 2016, 11:27

PC Gamers chefredaktör Thomas Petersson startar ny tidning som riktar sig mot Minecraft-världen. "Nu måste vi vara offensiva", säger han till Dagens Media.


Egmont Publishing hade ett tufft år förra året då de fick säga upp 37 personer och lägga ned tre tidskrifter i slutet av september. Tidningen PC Gamer var en de tidskrifterna men återuppstod sedan mirakulöst.

Den nya tidningen ”Den ultimata guiden till Minecraft” startades då Thomas Petersson ansåg att det skulle finnas ett komplement till spelbibeln PC Gamer.

– Nu måste vi vara offensiva. Tidigare har vi tvingats gå på sparlågor och inte kunnat köra online i samband med print. Men den här gången har vi gjort det, för att säkra driften av PC Gamer, säger han till Dagens Media.

"Robot", är en annan speltidning som skriver om Minecraft idag, men riktar sig främst mot den yngre målgruppen.

– Vi vill tänka bredare och visa en tidning för en potentiellt äldre målgrupp. Den ska dessutom vara tjockare och dyrare.

Tidningens sajt kommer att ge ut kortare nyhetsartiklar.

– Det är alltid en sårbar avvägning gällande hur mycket man ska ge folk gratis online. Men nu vill vi verkligen täcka hela scenen, säger Thomas Petersson.

Tidningens största fokus kommer att ligga på guider och tips då det är de artiklarna som dominerar i popularitetsynpunkt, men även innehålla längre intervjuer med kända spelprofiler.

Inledningsvis så kommer tidningen att marknadsföras i början på maj med hjälp av press- och reklambyråer.

– När man satsar offensivt på en vikande trend så är det lite av en chansning, det finns inga säkra kort. Därför försöker vi tänka ganska mycket på synergi-effekten, avslutar Thomas Petersson.

Tidningen kommer att komma ut sex gånger om året, vara 148 sidor lång och kosta 129 kronor i butik med start den 17 maj 2016.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.