Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Ska lyfta tidskrifter som huvudmedium

Publicerad: 7 Januari 2011, 05:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Sveriges tidskrifter vill öka tidskrifternas andelar av medieinvesteringarna och lyfta dem som huvudmedium.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Dagensmedia.se frågar branschorganisationerna om deras viktigaste frågor för 2011. Idag svarar Sveriges tidskrifter.

2010 hade Sveriges Tidskrifter en omfattande kampanj riktad mot mediebyråerna för att öka tidskrifternas andelar av medieinvesteringar. I år fortsätter de jobba för större andelar genom att satsa på olika ”case” i samarbete med annonsörerna.

–Dessa ska visa på tidskrifternas effekter som annonsbärare. Vi drar igång redan vecka sex med en omfattande kampanj i samarbete med en annonsör och den kampanjen går i flera av våra medlemstidskrifter. Vi diskuterar även flera andra samarbeten, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.

Resultaten av kampanjen ska sedan mätas och kommuniceras bland annat genom besök och presentationer på alla mediebyråer. Förhoppningen är att man genom samverkan ska lyfta tidskrifterna som huvudmedium.

– Klimatet för samarbete inom branschen har aldrig varit bättre, så vi ser ljust på detta inför kommande år, säger Kerstin Neld.

Under året görs även en satsning på morgondagens konsumenter via skolorna. 2009 och 2010 har man arbetat tillsammans med skolor i Stockholmsområdet med ett projekt som heter ”Cover story” och nu vill man omvandla det till ett utbildningsmaterial för högstadiet.

En annan viktig fråga för Sveriges Tidskrifter är frågan om den digitala momsen.

– Idag beskattas traditionella och digitala medier olika, 6 respektive 25 procent, vilket allvarligt riskerar hämma utvecklingen, säger Kerstin Neld.

Organisationen vill att regering och riksdag ska verka för en framtidsinriktad mediepolitik i Sverige och Europa och för att uppnå det arbetar Sveriges Tidskrifter via FAEP (The European Federation of Magazine Publishers) i Bryssel.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.