SJ släpper bokmagasin

SJ satsar på ytterligare en kundtidning. Denna gång blir det ett bokmagasin vid namn Book som ska distribueras på tågen.

SJ ger sedan tidigare ut Kupé, som görs av Nordiska Tidningsbolaget. De har även fått i uppdrag att producera nya Book.

Magasinet bygger till större delen på utdrag ur aktuella böcker, men det blir även en fjärdedel redaktionellt material. SJ har idag samarbeten med flera av de största förlagen; Albert Bonniers Förlag, Bonnier Fakta, B. Wahlströms Bokförlag, Ica Bokförlag, Damm Förlag, Forum, Norstedts, Piratförlaget, Rabén & Sjögren och Wahlström & Widstrand, tillsammans med återförsäljarna Akademibokhandeln och Adlibris.

SJ:s resenärer ska kunna köpa böckerna i magasinet med hjälp av rabattkuponger och beställningskoder kopplade till Akademibokhandeln och Adlibris.

Det första numret innehåller 20 titlar av lika många författare.

– Resenärerna som vi levererar Kupé till ser tågresan som en stund att kunna läsa, folk idag har ju inte så mycket tid över till att kunna läsa. Det här är dessutom en chans för förlagen att visa upp nya böcker och författare. Det har tagits emot väldigt väl, säger Håkan Lövström, vd på Nordiska Tidningsbolaget.

Liksom Kupé får Book en upplaga på drygt 120 000 exemplar. Första numret beräknas komma ut i oktober, men redan på bokmässan i september blir det en smyglansering.

Planen är en utgivningstakt på två gånger per år.

Tillväxtbolaget sköter annonsförsäljningen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2011-07-13 10.46Uppdaterad 2015-12-06 15.04

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: