Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Se og Hörs otrohetsartikel anmäls

Publicerad: 10 Maj 2010, 14:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Se og Hörs intervju med norska Tora Uppström Berg anmäls till Norges motsvarighet till Pressombudsmannen.


Det är Journalisterna Carl-Erik Grimstad och Gunnar Bodahl-Johansen som anmäler norska Se og Hör till norska pressombudsmannen (PFU).

De 16 000 kronor som tidningen betalat till Tora Uppström Berg för att berätta om sin affär med Jonas Bergström strider mot norska pressregler, menar Grimstad och Bodahl-Johansen.

Anmälan ska reda ut om Se og Hörs grepp strider mot en paragraf som säger att pressen i allmänhet inte ska betala källor eller intervjuade för information, samt att man ska visa återhållsamhet vid ersättning för nyhetstips om människors privatliv eller annan känslig personlig information.

– Anledningen till pausen mellan den svenska prinsessan och hennes fästman är ett allmänintresse. Men vi tror att det är tveksamt om uppgifterna som framkommer i intervjun med den 21-åriga norska kvinnan kan omfattas av undantaget i avsnitt 3.11, skriver Grimstad och Bodahl-Johanssen i sin anmälan enligt Propaganda.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) är ett klagoorgan upprättat av Norska Pressförbundet.

Artikeln fick stor betydelse för den svenska pressen då man tidigare känt till uppgifterna - men inte fått dem bekräftade.

Efteråt har många, inklusive Aftonbladets chefredaktör Jan Helin, sagt att en ny gräns inom journalistiken har passerats, då man tidigare inte skrivit om otrohet inom kungahuset.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.