Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Säljdirektören lämnar Vi i villa – som stuvar om igen

Publicerad: 2 September 2014, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Jascha Buckholt har lämnat jobbet som annonsdirektör för Bonnier Publications – och han är kritisk till de förändringar som pågår på flaggskeppet Vi i villa.


Ämnen i artikeln:

Bonnier PublicationsVi i Villa

I slutet av oktober förra året tillträdde Jascha Buckholt, tidigare creative sales-chef på Bonnier Tidskrifter, tjänsten som annonsdirektör på Bonnier Publications/Vi i villa.

Han har sedan dess arbetat intensivt med att bygga en effektiv organisation, rekrytera rätt personal, samt med att integrera det digitala erbjudandet i alla affärer.

Men under sommaren tog Jascha Buckholts resa på Vi i villa slut.

– Jag lämnade efter att jag har fått info av vd och styrelsen att de vill göra omorganisationer. De tror inte att de behöver en säljledning. Efter lite diskussioner fattade jag beslutet att det här inte är rätt för mig, säger Jascha Buckholt till Dagens Media.

Han skrev på ett erbjudande, och är sedan några veckor tillbaka utan jobb.

– Nu, efter lite betänketid, känns det skönt. Jag har börjat träffa människor i branschen, där det händer en hel del spännande saker, säger han, och fortsätter:

– Men lite "pist" är jag, eftersom jag hade genomfört förändringar som både vd och styrelse tyckte var bra. Jag hade plockat in bra människor och det kändes som om vi var på gång, saker började tuffa på. Det gäller inte bara Vi i villa, utan även populärpresstitlarna. Sen kommer det här från ingenstans – det är klart att jag då blev lite förbannad.

Vi i villa är en av Sveriges största tidningar, med distribution till 2,1 miljoner hushåll i landet, och 1,87 miljoner läsare enligt Orvesto konsument 2013.

Tidningen har sedan årsskiftet en ny chefredaktör i Maria Sognefors, och under våren genomfördes en större omgörning av tidningen, samtidigt som sajten Viivilla.se nylanserades.

Nu är det klart att Vi i villa lägger ut en stor del av försäljningen på det externa bolaget S Media Group. Det rör sig om både en del av den digitala försäljningen, och en del av printförsäljningen.

LÄS OCKSÅ KOMMENTAREN FRÅN VI I VILLAS VD:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev