Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Sågade teknikpryl – förlorade 150 000 kronor i annonsintäkter

Publicerad: 7 september 2012, 12:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

När M3:s reporter sågade en teknikprodukt förolämpade han samtidigt hela det sydkoreanska folket. Det hävdar en annonsör som nu stoppat all annonsering i tidningen.

Ämnen i artikeln:

IDG

DT

Dante Thomsen


– Det finns tillfällen då man stöter på produkter som inte går någon framtid till mötes över huvud taget. Och nu står vi här med ett gäng personer som är helt framtidslösa.

Så inleder IDG-tidningen M3:s reporter Simon Arons en brutalsågning av den sydkoreanska produkten Sound of Tangibility, som vibrerar i synk med ljud samtidigt som man tittar på film.

Kritiken levereras i Sound of Tangibilitys monter med flera av bolagets anställda närvarande.

– Det här är så dumt att jag vet inte vad jag ska göra. Dessutom börjar det kännas obehagligt i handen efter ett tag. Nej, jag vill inte ens fråga hur mycket den kostar.

Sågningen togs inte emot väl av en svensk distributör med rötter i Sydkorea, som anser att det hela är en personlig förolämpning mot hela det sydkoreanska folket.

Därför har han nu dragit tillbaka alla annonsering i M3 som hämnd.

– Han blev väldigt stött av inslaget. Det är kanske någon kulturkrock där han kände med hela sitt land, säger M3:s chefredaktör Daniel Sjöholm till dagensmedia.se.

Totalt sett rör det sig om 150 000 kronor som tidningen går miste om.

– Det var ju ingen namnkunnig annonsör direkt. De brukar inte agera på det här sättet.

Blev du förvånad över reaktionen?

– Jo men det är klart man blir. Sådant går inte att förutspå. Samtidigt är det ingenting vi kan ta hänsyn till. Vi gjorde det med glimten i ögat och det var faktiskt en fruktansvärt usel produkt. Det är synd att han inte hade mer humor. Vi ska väl låta säljavdelningen kontakta honom om ett tag och se om han kanske har lugnat sig.

Har du varit med om något liknande tidigare?

– För ungefär tio år sedan testade vi datorer och då var det en annonsör som hette Riksdata som blev otroligt arg över att hans dator fick så dåligt betyg att han drog tillbaka sin helårsbokning. Då blev det lite panik på säljavdelningen, säger han och fortsätter:

– Ett halvår senare testade vi en ny dator från Riksdata och den fick bra betyg. Då skickade annonsören upp en fruktkorg med vin och sådär. Det är ofta så med de här små källarföretagen att de agerar lite annorlunda. För dem är det vi skriver ofta på liv och död.

Se filmklippet nedan:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/le4kKCV80fM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev