Tidskrifter
Så stuvar Aller Media om säljet
Publicerad: 26 september 2017, 07:46
Uppdaterad: 26 september 2017, 10:20
UPPDATERAD. Personalen informeras i dag – nya roller, eventchefen lämnar bolaget.
Ämnen i artikeln:
Aller MediaPå ett informationsmöte meddelade Aller Medias kommersiella direktör Lotta Cederbom säljavdelningen om förändringarna som väntar.
Flera funktioner slås samman under en gemensamt B2B-avdelning, där en ny tjänst inrättas.
– Jag går ut externt och rekryterar till den tjänsten, som vi kallar för Head of sales B2B tills vidare, säger Lotta Cederbom.
En rad tjänster förändras i samband med omorganisationen.
– Alla har blivit erbjudna nya roller, säger Lotta Cederbom.
Shatilla Holm, idag eventchef, har dock valt att lämna bolaget.
– Ja, hon går vidare till nya utmaningar, hon tyckte inte riktigt att det var det här hon ville.
Aller Media omsatte förra året 1,4 miljarder kronor i sin svenska verksamhet, och landade på ett rörelseresultat på 32 miljoner kronor.
– Vi har gjort en stor omställning, och måste fortsätta anpassa oss efter vad våra kunder vill köpa, säger Lotta Cederbom.
Populärpress som kategori har hittills i år tappat 10,6 procent av annonsintäkterna jämfört med samma period förra året, enligt IRM. Första halvåret 2017 investerades totalt 223 miljoner kronor i tidskrifter.
– Vi tar andelar på den marknaden, vi ökar en procent hittills i år, det är såklart jätteroligt. Men vårt stora utmaning är kriget som vi för ute i butik via Tidsam, säger Lotta Cederbom.