Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Så mycket omsätter tidskriftsbranschen

Publicerad: 4 Maj 2018, 08:15
Uppdaterad: 4 Maj 2018, 08:31

Minskad omsättning för tidskriftsbranschen totalt sett – men native advertising ökar rejält.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

För andra året i rad presenterar Sveriges Tidskrifter siffror över tidskriftsbranschens intäkter.

Totalt omsatte branschen 8,02 miljarder kronor under 2017, vilket är en minskning på 1,5 procent jämfört med föregående år.

När det kommer till verksamheter så som e-handel och events är utvecklingen positiv. Dessa intäkter ökade med 7 procent men väger ändå inte upp för tappet inom läsar- och reklamintäkter.

Varje hushåll lägger i snitt runt 900 kronor på tidskrifter via prenumerationsavgifter, lösnummerköp och medlemsavgifter. Reklamintäkterna fortsatte att minska under det föregående året även om tappet var en aning mindre än under 2016.

Native advertising ökade däremot med hela 100 procent, jämfört med 2016. – Kortfattat kan man beskriva årets resultat som "mer av samma" och med en liten minskning – 1,5 procent – av branschens omsättning totalt. Men bakom kulisserna sker stora förändringar. Övriga intäkter för tidskrifterna från till exempel utbildningar, event och e-handel ökade med 7 procent och där ryms även nykomlingar som native advertising som enskilt ökade med 100 procent jämfört med året innan, säger Fredrik Wass, omvärldsbevakare, Sveriges Tidskrifter, i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.