Så går svenska Vice

Nicke Bergström och Michael Mohn skulle få Vice att rekordöka. Men bokslutet visar att gjädjekalkylen aldrig slog in.

Sommaren 2011 hoppade Nicke Bergström av toppbyrån Mother New York för att återvända till Sverige. Flytten innebar även att Nicke Bergström, en av grundarna till den prisade byrån Farfar, lämnade byråvärlden. Som kreativ chef för tidningen Vice blev han kreativt ansvarig för Vice i Norden och de baltiska länderna.

Uppdraget: att göra mediehuset Vice och dess produkter mer attraktiva för annonsörerna.

I en stor intervju med tidningen Resumé berättade Nicke Bergström och Vices dåvarande svenske vd Michael Mohn (som hoppade av från Lowe Brindfors) för två år sedan om de storslagna framtidsplanerna.

– Vi ska vara norra Europas starkaste mediehus, sade Nicke Bergström.

I reda tal skulle Vice nå en omsättning på 30 miljoner kronor, redan 2012. Och göra en vinst på sju miljoner kronor.

Bolagets bokslut för 2013, som nyligen blev offentligt hos Bolagsverket, visar att den förhoppningen kommit rejält på skam.

Omsättningen landade på 9 miljoner kronor.

Dagens Media har sökt Nicke Bergström, som svarar per sms:

”Det var ett mål som Micke hade när vi startade”, skriver han och fortsätter:

”Sedan dess har hela bolaget ändrats och vi jobbar inte längre enbart i Sverige utan åt och med alla andra kontor”.

Han tillägger att förra årets resultat är det bästa som Vice Sverige har haft hittills.

Efter finansiella poster redovisar Vice Sverige en vinst på 1,5 miljoner kronor. Det är första gången sedan 2007 som bolaget visar svarta siffror. Rörelseresultatet, som brukar spegla hur den löpande verksamheten går, skrivs dock ner till minus 1,6 miljoner kronor. Ett resultat från finansiella poster på 3,1 miljoner kronor – intäkter som inte har med bolagets kärnaffär att göra – ligger bakom diskrepansen mellan siffrorna.

Michael Mohn lämnade Vice för ett drygt år sedan. Vd i Sverige är nu Ivar Berglin som tidigare har jobbat som korrespondent för Vice.

VICE i Sverige har genomgått en rad förändringar under de senaste 18 månaderna. Särskilt nämnvärt är avknoppningen av hela vår danska verksamhet till nya ägare ihop med de strukturella samt ledningsmässiga förändringar vi inlett, med bland annat Michael Mohns avgång”, skriver han i ett mejl till Dagens Media.

Han menar att bolaget Vice i Sverige ser väsentligt annorlunda ut nu jämfört med när Nicke Bergström och Michael Mohn gjorde sina uttalanden om kraftig tillväxt.

”Omstruktureringsarbetet är pågående och VICE är generellt mycket nöjda med statusen på den svenska verksamheten”, skriver Ivar Berglin.

Vice ger i Sverige ut en skandinavisk utgåva av magasinet Vice. I verksamheten ingår även event och uppdrag inom kommunikation.

Vice startades som ett fanzine i Montreal på 90-talet, och har sedan dess växt till att bli ett internationellt mediehus.

LÄS MER:

Erik Wisterberg

Publicerad 2014-09-29 13.33Uppdaterad 2015-12-06 12.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: