Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Så blir nya Moore

Publicerad: 15 Mars 2012, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Snart är det premiär för nya Moore. För dagensmedia.se berättar ägaren Bingo Rimér om hur han ska göra manstidningen lönsam.


Ämnen i artikeln:

Bingo RimérMoore

För snart ett år sedan lades killtidningen Moore ned. I samband med detta plockade den tidigare grundaren Bingo Rimér upp tidningen som snart nylanseras – som e-tidning.

– Vi kommer uteslutande att lägga nästan allt fokus på det digitala. Det gör vi av den enkla anledningen att unga män inte konsumerar traditionella tidningar eller traditionell tv som de gjort tidigare, säger Bingo Rimér, som köpte tidningen i april förra året, till dagensmedia.se.

Första numret av nya Moore kommer den 2 april. Att skrota pappret är en självklarhet enligt Bingo Rimér.

– Killtidningssegmentet som vi tillhör är ett sjunkande Titanic. Antingen kan man stå vid sidan och se Vasaskeppet sjunka eller försöka anpassa sig. Män är historiskt sett väldigt teknikorienterade och för att anpassa oss till den nya marknaden lanserar vi en fin e-tidning.

Han framhåller också vikten av att tidningen inte ska känna som ett hafsverk.

– Det är naivt att tro att det fungerar att skicka ut tidningen som en pdf-fil till läsplattor. Det är inte det som unga män vill ha. Vi jobbar istället mycket med rörligt material och mycket interaktivitet, även när det gäller annonser.

Hur ska ni tjäna pengar?

– Jag är medveten om att vi inte kan leva på att bara sälja annonser i e-tidningen. Den är snarare ett komplement till det helhetsgrepp som vi vill ta kring unga män. Vi kommer ha olika aktiviteter, event och bygger dessutom ett nätverk. Det går inte bara att luta sig tillbaka och trycka en tidning.

Hur mycket Bingo blir det i nya Moore?

– Det blir väldigt mycket Bingo. Samtidigt har Bingo mognat och i takt med att jag har mognat har även tidningen gjort det. När jag startade Moore hade vi mycket storbystade blondiner på omslaget. Det fungerar inte längre. Snygga tjejer finns överallt på internet. Därför har vi plockat bort dem.

– Vill vill göra tidningen mer annonsvänlig och då måste produkten bli smartare.

Se en reklamfilm för nya Moore nedan.

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/qoOHniPr_vk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Bingo RimérMoore

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.