Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Så blir nya Dagens Media

Publicerad: 2 Oktober 2018, 22:00
Uppdaterad: 3 Oktober 2018, 07:58

Bild 1/4  Amanda Törner, Daniel Augustsson, Hanna Frick, Linnea Kihlström, Peggy Sands, Madeleine Nilsson och Janne Næss. Saknas på bild: Axel Andén, chefredaktör på Medievärlden.

Dagens Media har bytt ägare – och nu väntar nya satsningar. Bland annat lanseras premiumtjänsten Dagens Media Insikt som ingår i din prenumeration. "Målet är att fördjupa journalistiken ytterligare och bli ännu mer relevant för våra läsare", säger Madeleine Nilsson, redaktör för Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Under sommaren i år blev det klart att Bonnier Business Media köper Dagens Media och Medievärlden av Alma Talent.

Sedan dess är det många som har undrat vad som kommer att hända med varumärkena. Nu är det klart att all redaktionell personal blir kvar – och att det ska investeras i journalistiken.

Dagens Medias papperstidning blir månadsmagasin, från att tidigare ha getts ut varannan vecka, samtidigt som den nya tjänsten Dagens Media Insikt lanseras.

Dagens Media Insikt har premiär den 17 oktober och ska därefter ges ut varje vecka. Målet är att skapa fördjupande, affärsnyttig journalistik för alla som arbetar kommersiellt med medier.

– Branschen har gått, och går fortfarande igenom, en enorm digital omställning. Det är svårt att navigera i det nya medielandskapet och här behövs det fördjupande kunskap, vilket Dagens Media kan erbjuda, säger Madeleine Nilsson.

Dagens Media Insikt ges under hösten 2018 ut i form av ett analysbrev. I samband med att Dagens Media får en ny sajt ska tjänsten vidareutvecklas och även distribueras via dagensmedia.se.

Fredrik Svedjetun, i dag chefredaktör för Resumé, tar över som chefredaktör också för Dagens Media, medan Madeleine Nilsson driver det dagliga redaktionella arbetet som redaktör. Axel Andén kvarstår som chefredaktör för Medievärlden.

Nu ska Dagens Medias, Resumé­s och Medievärldens varumärken renodlas och särskiljas.

– Dagens Medias roll blir att skildra, förklara och analysera de stora och snabba förändringar som präglar mediebranschen. Vi ska också utgöra den självklara platsen för möten och diskussion mellan köpare och säljare på marknaden, säger Fredrik Svedjetun.

Medieinvesteringarna slog 2017 rekord i Sverige och uppgick till 37,7 miljarder kronor, enligt IRM. Samtidigt finns det många frågetecken kring bland annat mätningar, Googles och Facebooks tillväxt, effekt och annonsörernas möjligheter att bygga räckvidd.

– Det här är några av de områden som Dagens Media ska bevaka löpande. Vi ska också ta ett tydligare grepp om den växande teknikbranschen kring marknadsföring och medier.

Utöver den nya premiumtjänsten, den nya sajten och det nya månadsmagasinet, ska Dagens Media växla upp inom event. Dessutom ska Dagens Media lansera nätverk och utbildningar inom medieområdet.

Magnus Norrman, affärsområdeschef för nybildade Dagens Media Akademi:

– Vi kommer att lansera Dagens Media Akademi inom kort och de första utbildningarna går i januari 2019. Utbildningen kommer både handla om att förse specialister med uppdateringar i allt från analys- och annonseringsverktyg till metoder och färdigheter i kreativa moment, och chefer och andra som arbetar övergripande ska få kunskaper i att arbeta strategiskt.

Magnus Norrman tror på en god respons.

– Anledningen till att vi satsar på utbildningar är att vi ser ett väldigt stort behov av kompetensutveckling. Förändringarna är väldigt snabba och pågår kontinuerligt inom media och marknadsföring. Dessutom är gränserna för vem i organisationen eller vilken organisation som gör vad allt mer flytande.

Affärsområdeschef för Dagens Media och Medie­världen blir Mathias Kallio, som sedan tidigare också basa­r för Resumé.

– Med en tydligare inriktning och särprägel av de olika varumärkena gör vi det enklare för dig både som läsare, annonsör eller partner att välja din produkt utifrån redaktionell inriktning och målgrupp, säger Mathias Kallio.

– Satsningen gör att vi kommer att täcka medie- och reklammarknaden ännu bättre och kan fördela våra resurser för att skildra de snabba förändringarna som nu sker i vår industri på ett bra sätt.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev