Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Så blir nya Chic

Publicerad: 27 Januari 2016, 12:39
Uppdaterad: 27 Januari 2016, 12:39

Mer mode och inspiration är ett av resultaten när modetidningen Chic får ny kostym.


Ämnen i artikeln:

Chic

I veckan släpps årets första utgåva av Frida Förlags modetidning Chic. Det är också Caroline Sandströms allra första utgåva som ny chefredaktör.

Då blir det ett nytt utseende för tidningen och inom kort ska även sajten relanseras.

Varför gör ni om tidningen?

– Som ny chefredaktör vill man alltid sätta sin prägel på produkten. Men förändringen handlar framförallt om att förtydliga vårt mål med Chic – att inspirera unga kvinnor mellan 20-35 år inom mode, skönhet och livsstil. Vi har därför lagt ännu mer fokus på dessa ämnen, satsat på fler inspirerande plocksidor och lyft fram nya profiler som vår skönhetsredaktör Filippa Berg och nya krönikör Michaela Hamilton, skriver Caroline Sandström i ett mejl till Dagens Media.

Vad blir den största förändringen?

– Framförallt designen av tidningen. Chic har fått en modernare kostym fast med samma fokus på innehållet. Även här har syftet varit att framförallt lyfta fram mode- och skönhetssidorna ytterligare. Vi försöker hela tiden uppnå en härlig mix av roliga jobb som ska inspirera många.

På vilket sätt kommer det att märkas att du är ny chefredaktör?

– Jag kommer bland annat från den digitala sidan och brinner för att koppla ihop magasinet med vår digitala satsning och sociala medier. På det sättet kommer vi att kunna nå ut och inspirera ännu fler unga kvinnor.

Hur har annonsförsäljningen gått?

– Väldigt bra. Det märks att Chic har en tydlig nisch på marknaden och är ett varumärke många vill kopplas ihop med. Men självklart vill vi jobba med ännu fler kunder och framförallt när vi snart lanserar nya chic.se.

Vad blir den stora skillnaden när ni gör om sajten?

– Vårt mål är att ta den ledande platsen online inom mode, skönhet och livsstil. För att lyckas med det kommer vi att modernisera formen på chic.se och rekrytera flera profiler som kommer att stärka hela varumärket. Vi satsar verkligen stenhårt.

Chic ska i år släppa sex utgåvor. Enligt senaste Orvesto Konsument har tidningen 53 000 läsare.

Modetidningen Chic startades av den tidigare chefredaktören Charlotta Flinkenberg för drygt åtta år sedan. 2012 beslutade det dåvarande förlaget Aller Media att lägga ner tidningen på grund av bristande lönsamhet.

Men bara ett halvår senare väckte Aller Media liv i tidningen igen, återigen under ledning av Charlotta Flinkenberg.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Chic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.