Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Rodeo återuppstår - i lyxförpackning

Publicerad: 4 November 2010, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Nedlagda modetidningen Rodeo gör comeback i pappersform. Ett påkostat lyxmagasin ska locka livsstilsannonsörerna tillbaka till tidningen.


Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonNöjesguidenRodeoJohan Wirfält

– Vi tycker att det saknas en tidning i Sverige som angriper popkultur och mode på det här sättet, säger Johan Wirfält, en av Rodeos två chefredaktörer, tillsammans med Lisa Corneliusson.

Blödande Rodeo lade ned sin papperstidning för ett par år sedan för att endast satsa på webben. Sedan dess har man blivit uppköpt av Keynote Media Group samt relanserat sin sajt, Rodeo.net.

Men nu skakar alltså Rodeo återigen liv i sin papperstidning. Tanken är att komma ut två gånger om året, med en upplaga på runt 10 000 exemplar. Det första numret når butikerna i februari 2011, lagom till modeveckan.

– Vår sajt tar hand om det dagsaktuella, med tidningen vill vi gå på djupet och vara mer reflekterande, säger Johan Wirfält.

Innan Keynote förvärvade Rodeo gick bolaget med förlust och tvingades in i en företagsrekonstruktion. Men försäljningschefen Faje Gani säger att responsen från annonsörer varit mycket positiv denna gång.

– Vi frågade 40 kunder om de skulle vilja se en comeback av tidningen och fick 38 "commitments". Då kan vi räkna hem det och vi fattade beslutet om att köra, säger Faje Gani.

Varför inte komma ut oftare?

– Internationellt går fler modemagasin mot den här typen av format, det är i de sammanhangen varumärken vill synas. Att komma ut säsongsvis i samband med modeveckan ger en viss tyngd.

Det senaste året har många förlag fått ta ställning till en ökad efterfrågan på advertorials. Rodeo välkomnar den typen av annonslösningar.

– Vi har inga problem med att göra advertorials. Så länge vi är öppna med det och att det känns som en bra grej för alla parter, säger Johan Wirfält.

Rodeo tappade tidigare en av sina stora trafikdragare, Signe Siemsen, vad betyder det för sajten?

– Jag är glad för Signes skull, och det är också roligt för Rodeo. Hon kom ju från ingenstans och nu är hon en en av de mest respekterade modebloggarna, och det är Rodeo som skapat det. Rent trafikmässigt betyder nog inte så mycket, vi ska ersätta henne med en annan, ännu inofficiell person.

Rodeo Magazine har även knutit till sig tidningen Novells grundare Anton Gustavsson. Magaisnet formges av Anton Grahnström och Sakari Paananen, som driver designbyrån Unestablished.

Rodeo Magazine kostar 99 kronor i butik och distribueras av Interpress. "Fyra-fem" säljare jobbar med tidningen, som ska ha en "ganska låg packningsgrad".

– Den ska ge ett exklusivt intryck, säger Johan Wirfält.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.