Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Riskbolag ska få fart på Kungliga Magasinet

Publicerad: 29 Januari 2013, 11:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

Ett vinnande koncept och en väl definierad målgrupp. Detta lockade riskkapitalbolaget Mediadrive Group att investera i Kungliga Magasinet. "Det finns ett genuint kunnande hos initiativtagarna", säger vd:n Thomas Lundkvist.


Ämnen i artikeln:

Moderna TidskrifterKungliga Magasinet

Tidskriften Kungliga Magasinet startades av Roger Lundgren och Rickard Eriksson våren 2012 och gavs tidigare ut av Moderna tidskrifter som länge brottats med ekonomiska problem.

I höstas berättade Dagensmedia.se att chefredaktören Roger Lundgren valde att lämna förlaget och ta tidningen med sig. Det nya förlaget ägs av Lundgren tillsammans med Media Drive Group Publishing AB.

Detta bolag ägs i sin tur av riskkapitalisterna Thomas Lundkvist och Joachim Berner. Joachim Berner är entreprenör och tidigare chefredaktör för Dagens Nyheter och Expressen. Thomas Lundkvist har en karriär inom tv bakom sig och var med och startade bemanningsföretaget Mediakompetens.

Riskkapitalbolaget Mediadrive Group investerar i medie- och kommunikationsrelaterade verksamheter.

– Vi har ett väldigt starkt innehållsfokus och tittar på vad som kan slå snarare än att stirra oss blinda på affärssiffror, säger Thomas Lundkvist.

Hos initiativtagarna till Kungliga Magasinet av ser han ett genuint kunnande och en stark drivkraft. Samtidigt tror han att det finns ett stort intresse för produkten bland konsumenterna.

Helen Preutz


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.