lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Resumé minskar utgivningen

Publicerad: 13 december 2022, 12:31

”Vi tror inte att papperet är dött”, skriver Yasmine Winberg, chefredaktör på Resumé.

Foto: Janne Næss + PetrStransky

Från och med nästa år kommer Resumé ges ut en gång per kvartal. Den minskade utgivningstakten ska kompenseras med ett dubbelt så tjockt magasin.

Ämnen i artikeln:

ResuméNyheter

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Efter årsskiftet kommer Resumé dra ned på utgivningstakten, det skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg på den egna sajten

Utgivningstakten för Resumé har successivt minskat genom åren då magasinet gått från veckoutgivning, till varannan vecka, till dagens månadsutgivning. Från och med i mars nästa år kommer magasinet ges ut kvartalsvis.

Yasmine Winberg konstaterar att hon inte tror att ”papperet är dött” men att papperstidningen, i samband med att den digitala premiumjournalistiken har vuxit, har fått en mer oklar roll. 

”Vi tror inte att papperet är dött. Men vi tror att utvecklingen har bidragit till att det behöver fylla en annan funktion än vad just det här magasinet gör. Vi tror på mer fördjupning. Mer kontext. Och mer inspiration. En dubbelt så tjock produkt, i coffetableformat, som förhoppningsvis ska förtjäna en plats framme på fikaborden ute på byråer, marknads- och kommunikationsavdelningar”, skriver Yasmine Winberg. 

Beslutet att göra om magasinet och ändra på utgivningstakten grundar sig bland annat i en kvalitativ läsarundersökning som redaktionen gjorde i våras. 

Resumé ingår i Bonnier News Di-gruppen där även andra branschtitlar som Dagens Media ingår samt Dagens industri. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev