Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Restauranger & Storkök läggs ner

Publicerad: 28 Mars 2019, 09:41

”Vi ska renodla vår verksamhet och satsa på de titlar som går riktigt bra”, säger Magnus Kepinski, vd på Nordiske Medier.

Foto: Press

Nordiske Medier lägger ner ytterligare en titel. ”Vi var inte riktigt nöjda med utfallet”, säger vd:n Magnus Kepinski.


Ämnen i artikeln:

Nordiske Medier

Förra veckan gavs det allra sista numret ut av branschtidningen Restauranger & Storkök. Tidigare i år lades dessutom tidningen Fast Food Magazine ner. I samband med detta har även event kopplade till tidningarna lagts ner. 

Anledningen är att danska ägarbolaget Nordiske Medier, enligt tidningens sista ledare, inte lyckats hitta en fungerande affärsmodell för tidningen och att de i nuläget inte ser några ekonomiska förutsättningar för att fortsätta ge ut tidningen. 

– Jag har varit vd i knappt två år och mycket av mitt arbete har handlat om att vi ska renodla vår verksamhet och satsa på de titlar som går riktigt bra, säger Magnus Kepinski, vd på Nordiske Medier, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi var inte riktigt nöjda med utfallet av RS (Restauranger & Storkök, reds. anm.) och Fast Food så i slutet av förra året bestämde vi oss för att lägga ner titlarna. 

Även om titlarna inte längre kommer ges ut av Nordiske Medier så ser Magnus Kepinski potential i att sälja varumärkena.

– Vi för diskussioner om att sälja varumärkena men jag kan inte säga något mer än att vi har sådana samtal just nu. 

Har anställda fått gå när titlarna lagts ner?

– Nej, absolut inte utan vi formerar om resurserna på andra titlar där det finns en större framtid. 

Nordiske Medier Stockholm AB:s senaste tillgängliga bokslut från 2017 visar på röda siffror. Rörelseresultatet (EBIT) landade på omkring -12 miljoner kronor medan nettoomsättningen landade på cirka 101 miljoner kronor.

2018 års bokslut är ännu inte officiellt men Magnus Kepinski säger att resultatet är ”avsevärt mycket bättre” än 2017. Under förra året uppger Magnus Kepinski att man lyckats halvera förlusten till omkring 6 miljoner.

– 2019 kommer vi göra vinst, säger han. 

Tidigare vid årsskiftet skrotade bolaget även Dagens Handel i sin tidigare form, titeln samdistribueras istället tillsammans med Fri Köpenskap. I november förra året skrotades även titeln Skydd & Säkerhet och i början av 2019 slog man ihop titlarna Kemivärlden och LifeScience. 

Vad blir nästa steg framåt för bolaget under året?

– Vi kommer satsa mycket hårt på upplaga, distribution och försäljning. Vi har gjort jättemycket på försäljningssidan och antällt många nya. Vi jobbar stenhårt med försäljningen och där ser vi resultat. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nordiske Medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.