Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Rekordår för Story House Egmont

Publicerad: 15 mars 2022, 08:58

Per Kjellander, vd för Story House Egmont.

Foto: Klaus Rudbaek

2021 blev det bästa året någonsin för Story House Egmont i Sverige, men även för koncernen som helhet.


Ämnen i artikeln:

EgmontPer Kjellander

Omsättningen för Story House Egmont ökade något under 2021 jämfört med 2020 och landade på 1 110 (1 033) miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 35 procent till 123 miljoner kronor.

Enligt ett pressmeddelande är det framför allt affärsområdena Agencies och Media som ligger bakom tillväxten.

Byråverksamheten i Agencies ökade omsättningen med närmare 30 procent till 336 miljoner kronor, medan rörelseresultatet ökade med nästan 20 procent till 46 miljoner kronor.

Affärsområdet Media ökade rörelseresultatet med 50 procent, enligt pressmeddelandet.

– Det är otroligt glädjande att se hur fint vår verksamhet har utvecklats. Våra tryckta tidningar och varumärken står starkare än på länge, samtidigt har vi en betydande digital närvaro och växer med både innehåll, produkter och tjänster på en rad olika plattformar, säger Per Kjellander, vd på Story House Egmont, i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN: Egmont Fonden lägger 43 miljoner på flyktinghjälp

Även Egmont-koncernen som helhet gör sitt bästa år någonsin under 2021. Omsättningen ökade med 4,9 miljarder kronor till 21 miljarder kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) landade på nästan 4 (2,4) miljarder kronor.

I koncernen ingår utöver Story House Egmont bland annat danska TV2, Nordisk Film och Egmont Books.

Nordisk Film redovisade en omsättning på 4 786 (3 839) miljoner kronor. Rörelseresultatet, efter resultat från associerade verksamheter, uppgick till 727 (155) miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Intäktsraset för tidskriftsjättarna fortsätter – har tappat en fjärdedel på fem år 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EgmontPer Kjellander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.