Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Rawness och Nöjesguiden inleder samarbete

Publicerad: 14 April 2015, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

En gemensam försäljningschef och delat redaktionellt material. Det är några av ingridienserna i Rawness och Nöjesguidens gemensamma satsning.


Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Det digitala magasinet Rawness startade för cirka fyra månader sedan av pr-profilen Roland-Philippe Kretzschmar. Nu inleder magasinet ett samarbete med Nöjesguiden. Joakim Hampus, som i dag är försäljningschef på Nöjesguiden, kommer i framtiden också att ha samma roll hos Rawness.

– Han kommer ha ansvar för att öka annonsintäkterna och knyta fler smarta samarbeten. Vi kommer också att inleda ett redaktionellt samarbete med Nöjesguiden, som kommer att växa fram över tid, säger Roland-Philippe Kretzschmar, grundare av Rawness, till Dagens Media.

Det redaktionella samarbetet kommer, enligt Roland-Philippe Kretzschmar, bland annat bestå i material som ska delas mellan de två tidningarnas sajter samt en gemensamt tryckt produkt av Rawness.

– Nöjesguiden ligger oss väldigt nära i och med att de också har en "edge" i det redaktionella materialet, säger Roland-Philippe Kretzschmar.

Samarbetet innegår också att Rawness kommer att tillhöra Nöjesguiden-familjen och därigenom ingå i den mätning som görs genom KIA-index.

– Utifrån annonsörernas perspektiv betyder det att de kommer att få en större trygghet. Som annonsör kommer de veta att Rawness är en etablerad produkt även om den bara är fyra månader gammal, säger Roland-Philippe Kretzschmar och fortsätter:

– Nöjesguiden är väldigt etablerade och det ger oss potentiellt sett en mycket större träffyta. Men i dag har vi också material som Nöjesguiden inte har, så där kommer vi att komplettera dem och det kan mycket väl bli så att vi också ger dem nya samarbetspartners och annonsörer.

Nyligen inledde Rawness också ett redaktionellt samarbete med bilagan "A Perfect Guide" som kommer med SvD och GP.

– Vi levererar content till dem. Däremot har vi inget fast avtal med dem om hur ofta vi ska göra den typen av inlägg, så det är något som kommer att ske då och då.

Samarbetet med Nöjesguiden har redan inletts, men än så länge säger Roland-Philippe Kretzschmar att det inte har märkts på sajtens unika webbläsare.

– Det beror på att vi inte har startat det redaktionella samarbetet än. När vi gör det så kommer det förhoppningsvis märkas, säger han och fortsätter:

– Det här känns jätteroligt. Vi har varvat i fyra månader och det här är ett bevis på att vi gör något rätt. Vi har mycket kvar som vi vill göra, så det ska bli spännande att få göra det tillsammans med starka partners.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.