Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Printchefen om VA: "Rädd för att produkten får sämre kvalitet"

Publicerad: 18 September 2013, 12:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Veckans Affärers personalstyrka kan mer än halveras. För Dagens Media diskuterar fyra printchefer konsekvenserna av nedskärningarna.


I går kom beskedet att Veckans affärer, som krisat en längre tid, tvingas säga upp en stor del av personalen. Ulrika Jangblad, printchef på OMD, menar att affärspressen står inför en tuff utmaning.

– Spontant kan man säga att Veckans Affärer har samma problem som hela tidskriftsbranschen, att intäkterna viker mer än räckvidden. Affärspressen har det ytterligare lite tuffare eftersom affärsnyheterna är snabbare och till stor del tillgängliga på nätet, man kan inte bara hitta snabba nyheter utan även fördjupningar på nätet, säger hon och fortsätter:

– Att många dagstidningar såsom DI och SvD satsar på nätet när det gäller b2b och affärsjournalistik är en av de bidragande orsakerna till att Veckans Affärer har det tuffare än till exempel Damernas värld eller Amelia. Deras innehållet hittar du inte någon annanstans. Det handlar om att distansera sin produkt från nyheterna på nätet och vara ett fördjupande komplement. Det tror jag blir ett krav för överlevnad.

Vad nedskärningarna på Veckans Affärer faktiskt innebär är än så länge oklart.

– Som annonsör är man rädd för att produkten får sämre kvalitet såklart, och journalisterna är något av de viktigaste de har, man måste kunna leverera ett kvalitativt och fördjupande innehåll. Men jag tror inte automatiskt att nedskärningar behöver innebära sämre kvalitet, säger Ulrika Jangblad.

Monica Tuominen, printchef på Maxus ser fortfarande Veckans Affärer som en spelare i branschen.

– Vi drar inte i någon broms på grund av nedskärningar, absolut inte. Men det är klart det kan ha påverkan på sikt. Det är en tuff marknad, i synnerhet inom print, säger hon.

Inte heller Carat har planer på att sluta köpa annonsplats i Veckans Affärer.

– Vi får invänta och se hur nedskärningarna påverkar produkten, säger Carolina Häggblad, printchef.

Björn Franzén, printchef på Adon, säger att de just nu inte har några kunder som riktar in sig mot affärspress.

– Men det är klart att vi håller ögonen på utvecklingen så produkten VA inte urvattnas.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Gustav Thunander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.