Printaffären som står stark

2012-12-19 11:01  

Tidskriftsförlagen gör sig av med personal, tidningar läggs ned och räckvidderna rasar. Men för kundtidningsbranschen är det högkonjunktur. "Det är en bransch med självförtroende", säger Elisabeth Thörnsten, vd på Swedish Content Agencies.

2012 var året då Egmont på allvar gav sig in i kundtidningsbranschen, med Mårten Niléhns och Elin af Klintbergs nya förlag Klintberg Niléhn.

Det var också året då Sverige fick två nya uppdragspublicist­jättar när Stampen köpte OTW från Forma och Bonnierbolaget Spoon lade beslag Tidningskompaniet.

Elisabeth Thörnsten räknar med att vi får se fler nya aktörer nästa år.

– Fler vill in och få en del av kakan, säger Elisabeth Thörnsten.

Till skillnad från tidskriftsförlagen, som tappar räckvidd och säger upp personal, växer marknaden för redaktionell kommunikation.

– Det är högkonjunktur för kundtidningsbranschen, säger Mårten Niléhn, vd på Klintberg Niléhn.

Anders Knave, vd på OTW, ger samma bild, trots att han själv ägnade första halvan av året åt en säljprocess som sackade ned verksamheten för bolaget. Med nya ägarna Stampen är det full fart igen.

– Vi representerar den delen av svensk mediemarknad som mår bra och har framtidstro, även om det har varit lite bök­igare att få ihop affärerna under hösten, säger han.

Swedish Content Agencies 24 medlemmar omsätter omkring  1 miljard kronor. I år ökar den totala omsättningen, enligt Elisabeth Thörnsten. Hon kan dock inte säga hur mycket.

– Man vill ju inte prata positivt om en lågkonjunktur, men vår bransch ser inte ut att behöva drabbas så hårt. Snarare kan det ekonomiska läget få fler att upptäcka content marketing, säger Elisabeth Thörnsten.

Varför ökar företagens redaktionella kommunikation?

– En styrka är att kunderna, som har den största kunskapen om sin affär, själva är med och utformar marknadsföringen, i samarbete med professionella journalister och formgivare. Den kombinationen blir väldigt stark, säger Elisabeth Thörnsten.

Mårten Niléhn har en liknande förklaring:

– När konsumentmagasinen står inför en stor utmaning med färre läsare och en vikande annonsingång så ser sig många företag om efter nya marknadsföringsmöjligheter. Då är kundtidningar ett intressant och affärsdrivande kommunikationsverktyg, säger han.

Och till skillnad från för en företagssajt, som användarna måste söka upp, får läsarna i princip kundtidningen i handen.

Hittills har bolaget två kända uppdragsgivare – L’Oréal och Nordea – men enligt Mårten Nihlén finns det även nya avtal, som han dock inte vill berätta om.

Han är också förtegen om hur mycket bolaget väntas omsätta nästa år, som är det första helåret för Mårten Nihlén.

– Jag tror att det kommer bli ett fantastiskt år. Vi har blivit uppvaktade av företag som tycker att vi har ett intressant nytt koncept där vår uttalade målsättning är att göra kundtidningar som är minst lika bra som konsumentmagasin.

Anders Knave räknar med hårdare konkurrens framöver.

– Det vore hål i huvudet om inte fler aktörer ger sig in på den här marknaden, inte minst inom tv.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt