Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Prestigeuppdrag till svensk toppfotograf

Publicerad: 16 Juli 2018, 08:15
Uppdaterad: 16 Juli 2018, 12:55

Aftonbladets fotograf Magnus Wennman har fått sin barndomsdröm uppfylld: National Geographics omslagsjobb. Foto: Magnus Wennman/ Privat

Aftonbladets prisade fotograf Magnus Wennman har fått sin barndomsdröm uppfylld: Att fotografera National Geographics stora reportage – och dessutom med bilden på sonen som augustinumrets omslag.


Ämnen i artikeln:

National Geographic

Magnus Wennman är den fotograf som genom tiderna tagit hem flest priser i den bildjournalistiska tävlingen ”Årets bild”. Fem gånger har han utsetts till årets fotograf, och 57 priser totalt har det blivit genom åren. Han har också prisats i den internationella motsvarigheten ”World press photo”, som kan liknas vid ett VM i bildjournalistik.

Nyligen delade Magnus Wennman ett inlägg på Facebook där han beskriver hur en barndomsdröm nu dessutom har gått i uppfyllelse:

”När jag var tio år ville jag bli konstnär och måla tavlor, några år senare  bestämde jag mig för att bli fotograf. Jag behövde aldrig igen fundera på vad jag skulle bli när jag blev stor. Allt var självklart. Jag minns glädjen första gången jag fick en bild publicerad i lokaltidningen, nervositeten över att börja på Aftonbladet och stoltheten över alla reportage som gjort skillnad. Det enda som varit större är att bli pappa till Wile. Genom hela min karriär har jag drömt om att få arbeta för National Geographic, det har varit en stor inspiration. Ibland när jag varit ute på reportage så har jag i hemlighet intalat mig själv att jag ska göra det lika bra som fotograferna på National Geographic. Varför tänka mindre […]”

Så för ett år sedan fick Magnus Wennman ett samtal från National Geographics bildredaktör James Wellford, som undrade om han ville göra ett reportage på temat ”The science of Sleep”. Magnus Wennman beskriver det som att alla bitar då föll på plats.

– Det är ett prestigefyllt uppdrag, och en dröm som jag har haft genom hela mitt liv och min karriär – men som jag betraktat som nästan ouppnåelig, säger Magnus Wennman. Han har just avslutat en Workshop i Toscana, när Dagens Media Ringer upp.

– National Geographic är som det sista stora magasinet. De har fortfarande resurser och muskler att göra riktigt stora reportage.

I ett drygt halvår har Aftonbladets fotograf, som på deltid haft tjänsteledigt från sitt vanliga jobb, rest världen över för att fotografera till National Geographic-reportaget, som handlar om sömnforskning och synen på sömn i olika kulturer.    

I sitt facebookinlägg skriver han:

”Den viktigaste bilden tog jag en novemberkväll i vårt eget hus när Wile somnat. Jag kan nästan inte ta in att det är min egen son på omslaget av nästa månads nummer av NG. Känns overkligt. Stolt.”

– Jag skickade med en bild på min son i urvalet. Jag visste inte då att de hade tänkt ha den här storyn på omslaget. Min son har aldrig gillat att bli fotograferad. När han var mindre fick jag bara fotografera honom när han hade superhjältedräkt på sig. Nu har han blivit så pass stor att han slutat med dem, så då får jag passa på när han sover, säger Magnus Wennman och skrattar:

– Han är jättestolt. Förhoppningsvis när han blir äldre kommer han att förstå hur stort detta är.

Hur har det varit att jobba för National Geographic?

– Jag var nervös till en början, man har ju väldigt höga krav på sig själv när man gör en sådan här sak. Men det har gått bra, det är ju bara att släppa det och göra så gott man kan. Jag har försökt att göra den här storyn på mitt sätt.

Du kallar dig inte för pressfotograf längre, utan för visuell berättare. Varför då?

– För mig är pressfotograf-titeln kopplad till att man får ett färdigt uppdrag som man löser på ett så bra sätt som möjligt. Jag jobbar med egna ingångar och mer journalistiskt. Det viktiga för mig är att folk tar till sig storyn, det är mindre viktigt om formatet är stillbild, film eller ljud.

Hur mår bildjournalistiken i Sverige i dag?

– Jag tror att visuell journalistik har oändliga möjligheter. Vi har haft ett generationsskifte inom bildjournalistiken. De traditionella pressfotograferna har det svårt, många nyutbildade däremot tänker på ett helt annat sätt, med egna ingångar och storys som de är villiga att berätta i olika format, säger Magnus Wennman och fortsätter:

– Generationsskiftet har satt sig lite mer nu nu, och vi börjar se vad man faktiskt kan göra som bildjournalist. Jag tror att vi kommer att få se att flera visuella journaliser anställs framöver.

Du har uppnått din barndomsdröm. Vad gör man efter det?

– Att jobba för National Geographic har varit ett jättestort mål, men det finns fler. Det som inspirerar mig mest nu är att jobba med det rörliga, så det kommer jag att fokusera mycket på.

Du har varit fast anställd på Aftonbladet i många år. Hur länge blir du kvar där?

– Aftonbladet är den bästa arbetsplatsen som finns, och det är ingenting som jag bara säger. De har haft kvar sina bildjournalister trots stormiga tider. Många tänker att de ska bli frilans när de blivit framgångsrika, men då underskattar de vad det innebär att ha en så stor plattform för att nå ut med sin journalistik, som till exempel Aftonbladet är.

Magnus Wennmans omslag på sin sovande son, som pryder National Geographics augustinummer:

Magnus Wennmans omslag på sin sovande son, som pryder National Geographics augustinummer.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

National Geographic

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.