Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Tidskrifter

Premiär för nya Chic

Publicerad: 10 September 2013, 10:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Nya Chic får en upplaga på 55 000 exemplar. Tidningen innehåller nästan 26 procent annonser.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaChicCharlotta Flinkenberg

Den 17 september är det återigen premiär för Aller Medias modetidning Chic i handeln. Den första utgåvan av nya Chic trycks i 50 000-55 000 exemplar. 42 av de totalt 164 sidorna är annonser.

– Det är vi nöjda med. Vi har ju många kunder som vi haft en god relation till tidigare, men det är alltid svårt att sälja in något som inte finns – vi har inte ens haft en dummy att visa upp. Men annonsförsäljningen har fallit väl ut och det kommer säkert gå lättare inför de kommande utgåvorna, säger Charlotta Flinkenberg, chefredaktör för Chic och förlagsredaktör på Aller Media.

Det var i slutet av september förra året som förlaget tog beslutet att lägga ner dåvarande Chic, som hade givits ut varannan vecka i fyra år. Varumärket har dock hela tiden levt kvar på nätet.

I våras kunde dock Dagens Media berätta att Chic återuppstår, men med en betydligt lägre utgivningstakt – fyra utgåvor per år.

Det nya magasinet smyglanseras redan på torsdag, då tidningen ska delas ut till gästerna  vid Chics årliga event Chic-galan.

– Vi fick magasinet direkt från tryckeriet idag, och det här känns jättebra och roligt, säger Charlotta Flinkenberg.

Grunden i den gamla Chic lever vidare, berättar hon, och tidningen bygger framför allt på shopping och styling.

– ”Detta ska du köpa och så ska du bära det” är lite av vårt mantra. Det stora skillnaden nu är istället att läsarna får så mycket mer tidning. Den här ska räcka i ett par månader, jämfört med två veckor i handeln tidigare.

– Det handlar därför om att bevaka en hel säsong och guida kvinnor i trendval och hur de ska kombinera nyinköpen med kläder de redan har. Det blir lite mer fördjupning och nörderi.

Och just det är vad läsarna efterfrågar, enligt Charlotta Flinkenberg.

– De vill ha mer modebevakning med mer ”fashion” men även funktion. Men nu paketerar vi det lite lyxigare. Jag tror att många kommer att bli förvånade när de ser omslaget som har en mer modemässig inriktning och ett lite mer sofistikerat anslag – utan att vara distanserade.

Vem är på omslaget?

– Det får jag faktiskt inte berätta, men det är inte en kändis som vi hade tidigare, utan en fotomodell. Så det är inget typiskt kommersiellt omslag, vilket säkert oroar förlagsledningen, men vi vill betona modespåret. Det är ett strategisk val och jag tror att många kommer att bli förvånade.

Vad tror du om lösnummerförsäljningen?

– Det är jättesvårt att spekulera, jag kan givetvis önska och ha förhoppningar, men allt handlar om hur vi klarar konkurrensen i butik. Nu har förlagen inte alls samma resurser till marknadsföring som vi hade för fem år sedan när det var en jätteapparat och vi sålde 91 000 exemplar av det första numret.

Nya Chic går till en början inte att prenumerera på, eftersom utgivningstakten är så låg. Aller Media satsar därför på att marknadsföra tidningen gentemot återförsäljarna och sociala medier och den egna sajten blir allt viktigare.

– Just återförsäljarleden har vi värderat högt. Vi vill att tidningen ska ta plats i butik och synas tydligt i specialställ och med hjälp av exponering i hyllorna, där vi verkligen markerar att det kommit ett nytt magasin.

Läsarna av den gamla Chic hade en snittålder på 29 år. Nu siktar Chic snarare mot 30 plus.

– Jag tror att en något äldre målgrupp som inte har köpt gamla Chic kan bli intresserad. Den gamla var ganska stökig och klatschig, men nu har vi ett något lugnare uttryck. Jag kanske är fördomsfull, men det tror jag kan tilltala fler i min ålder.

Nästa utgåva av Chic ges ut i mars.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev