Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Premiär för Allt om Fritidshus

Publicerad: 18 januari 2013, 08:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

I höstas rekryterade Bonniers Allt om Fritidshus såväl chefredaktör som redaktionschef från King. Nu har duon gett tidningen både nytt innehåll och nytt utseende.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

I höstas valde Kings förre seniorredaktör Anders Carlén och redaktionschef Mattias Falk att gå över till stugtidningen Allt om Fritidshus för att bli chefredaktör respektive redaktionschef.

Redan under hösten meddelade duon att de tänkte förnya tidningen och nu är omgörningsarbetet klart. Tidningen har fått både ny form och nytt innehåll.

– Vi passade på i november och december att se över både innehåll och form. Vi vill vända oss till flera generationers stugägare, så vi försöker ha ett rakt och tydligt tilltal och att ligga någonstans mellan Råd & Rön och Allt i hemmet, säger Anders Carlén till dagensmedia.se.

Den nya tidningen ska ha en större bredd i artiklarna än tidigare och tanken är att tidningen ska tilltala både de som vill renovera sitt fritidshus och de som vill riva och bygga nytt.

– Vi ville få in fler läsmoment, men egentligen har ingenting försvunnit. Vi har bara packat om momenten och satt in dem i andra sammanhang. Tanken är att hitta fler vinklar på lite ångestladdade ämnen som mögel eller läckande tak. Vi ville inte tappa trovärdighet, men vill att det ska kännas lustfyllt att ha ett fritidshus, säger Anders Carlén och fortsätter:

– Vi vill uppdatera tidningen till var vi är idag. De äldre generationerna lade ganska lite pengar på sitt fritidshus men idag lägger man mycket mer. Vi vill möta båda dessa läger.

Tidningen har också fått ett nytt utseende, framtaget av tidningens ad Birgitta Berndtsdotter.

– Vi har tonat ner färgskalan lite och använder oss av nya typsnitt, men framför allt har vi gjort om logotypen. Vi har dock inte gjort om den alldeles för mycket, man ska fortfarande känna igen sig, säger Anders Carlén.

Den nya tidningen når butikerna 25 januari och till våren rullar tidningen ut en kampanj riktad till stugägare.

– Vi får se vilka reaktionerna blir, sådant är alltid spännande. Men det handlar om att finjustera tidningen. Vi ville inte göra en radikal förändring, utan uppdatera tidningen till 2013. Nu ska vi jobba på i full fart, jag, Mattias och Birgitta.

Allt om Fritidshus ges ut av Bonnier Antik och Livsstil, ett dotterbolag till Bonnier Tidskrifter.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.