Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

PON klandrar Se & Hör

Publicerad: 24 Februari 2012, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Pressens Opinionsnämnd klandrar Se & Hör för tidningens påståenden om prins Daniels hälsa.


Ämnen i artikeln:

Se HörPONPressens opinonsnämnd

Det var i juli förra året som Se & Hör gav ut det nummer som nu klandras av PON. Rubrikerna på förstasidan löd: ”Vännerna oroliga”, ”Var trött och hålögd på Victoriadagen” och ”Hur sjuk är Daniel”.

Artikeln konstaterade sedan att prinsen verkat vara helt ur form på Victoriadagen, vilket kopplades till prinsens njurtransplantation två år tidigare.

Artikeln anmäldes av prins Daniel via ombud, som menade att uppgifterna var osanna och dessutom integritetskränkande och stötande.

Enligt PON fanns inget allmänintresse som motiverade publiceringen, vilket Se & Hör vänder sig emot i sitt svar till nämnden. ”Endast i undantagsfall kan en enskild persons sjukdom bedömas vara av allmänintresse”, skriver PON i sin bedömning. Kungen har dock en särställning i och med att han är statschef och där är en mer närgången granskning rimlig, skriver nämnden, och om Victoria en dag blir statschef gäller detsamma för henne. ”För övriga delar av kungafamiljen är allmänintresset kring privata omständigheter lågt”.

Fyra av ledamöterna i PON var dock av åsikten att prinsens hälsa visst var av allmänintresse.

Publiceringen klandras dock för att ha brutit mot god publicistisk sed.

PON klandrar samtidigt den turkiska tidskriften Yeni Birlik och Ystads Allehanda för att också ha brutit mot god publicistisk sed.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.