Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Plaza Lanserar ny titel – ska rekrytera

Publicerad: 22 April 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Plaza Publishing lanserar ett nytt inredningsmagasin. Nu flaggar vice vd:n för att förlaget kommer att behöva rekrytera.


Plaza Publishing registrerade nyligen den nya titeln ”Plaza Deco” hos PRV.

Plaza Magazines chefredaktör Elin af Klintberg står som ansvarig utgivare.  

Johan Ström, vice vd på Plaza Publishing Group, kallar Paza Deco för en ”ny inredningstidning av högsta internationella klass”, och utlovar ”de bästa fotograferna och de bästa journalisterna med de intressantaste hemmen och personligheterna”.

– Plaza Deco är helt enkelt en förlängning av Plaza Magazine. Därför har vi valt att sälja den bipackad med Plaza Magazine under 2010.

Tidningen ska utkomma med tre nummer under 2010, och sex nummer under 2011.

Förlaget har nyligen lämnat bokslut för det brutna räkenskapsåret 2008/2009. Koncernens nettoomsättning landande på 67,3 (64,6) miljoner kronor. Förlagets rörelsresultat blev 2,3 (2,5) miljoner kronor.

Resultat efter skatt landande på 950 823 kronor,

– Vi har fått bra snurr på såväl lösnummerförsäljning som prenumerationsförsäljning. Dessutom har vårt annonssälj gjort ett fantastiskt jobb, inte minst Plaza Kvinna som var en av få, om jag minns rätt den enda, som ökade sin försäljning under 2009 jämfört med 2008. Det fina arbete vi gjorde under 2009 syns nu i bokslutet.

Hur ser 2010 ut för er?

– Annonsmarknaden har vänt rejält. Bokningsläget ser så bra ut att vi sätter flera "all-time-high" under året.

– Eftersom vi reglerar tidningarnas omfång efter annonsingången blir tidningarna nu tjockare än i fjol. Detta i sin tur kräver mer personalresurser. Just nu nyanställer vi ett flertal personer till ett antal tjänster på förlaget. Mitt största bekymmer för närvarande är hur alla människor ska få plats i lokalerna.

Plaza Publishing har drabbats av en rad avhopp, både på den redaktionella och kommersiella sidan. Nu lämnar en redaktör och en säljare Plaza Interiör.

– Att ett fåtal enskilda medarbetare väljer att gå vidare i sitt yrkesliv ser vi som något naturligt. Jag själv har jobbat på Plaza i fem år nu. Vi har många medarbetare som jobbat här längre än så. För mig är det ett kvitto på att folk trivs, säger Johan Ström.

FÖRTYDLIGANDE:

I denna artikel uppgavs tidigare felaktigt att Plaza Publishing Groups rörelseresultat var -2,5 miljoner kronor 2008.

Detta beroende på ett skrivfel i bolagets bokslut. Enligt Johan Ström är den korrekta siffran ett positivt rörelseresultat på 2,5 miljoner kronor, vilket även stämmer vid en kotrollräkning av bolagets intäkter och utgifter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.