Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Per Danielson blir ny chefredaktör för Ny Teknik

Publicerad: 7 Juni 2017, 12:11
Uppdaterad: 7 Juni 2017, 12:53

Per Danielson. Foto: Janne Naess

Per Danielson lämnar IDG för Ny Teknik. "Jag är övertygad om att de stora områdena framåt kommer att vara AI, design och hållbarhet ur miljöperspektiv, och där finns det mycket för Ny Teknik att utveckla och bevaka", säger han.


Ämnen i artikeln:

Ny TeknikAlma TalentIDG

Per Danielson kommer närmast från IDG och rollen som ansvarig för bolagets redaktionella varumärken. Nu tar han över som ny chefredaktör för Ny Teknik.

– Det som jag framför allt tycker är spännande är hur den klassiska ingenjörs- och teknikbranschen smälter samman med den snabbväxande techbranschen. Där ser jag stora möjligheter för Ny Teknik att ta en position som den stora, starka plattformen för att hålla sig uppdaterad kring den utvecklingen som sker, säger Per Danielson till Dagens Media.

Vad har du lärt dig under tiden hos IDG?

– Jag har ju varit ansvarig för våra redaktionella varumärken, och i och med att vi har gått igenom en otroligt digital transformation har jag lärt mig mycket om vad som fungerar digitalt och vad som inte gör det, och hur den digitala annonsmarknaden har utvecklats. IDG har ju legat långt fram på det området.

Hur ser du på framtiden för Ny Teknik?

– Jag är övertygad om att de stora områdena framåt kommer att vara AI, design och hållbarhet ur miljöperspektiv, och där finns det mycket för Ny Teknik att utveckla och bevaka. Dessutom tror jag att det kommer vara avgörande hur vi presenterar innehållet framåt, och att vi satsar på variation på det området. Eftersom att vår bransch är en stark framtidsbransch, kommer ett stort fokus för oss vara att försöka nå ut till unga ingenjörer och få dem att våga satsa på en ingenjörskarriär – främst kvinnor.

Hur ska ni lyckas med det?

– Det handlar främst om att skapa en ny form av innehåll som berör målgruppen. Dessutom konsumerar ju den unga målgruppen innehåll på ett fundamentalt annorlunda vis, det vill säga via sociala medier, vilket vi måste anpassa oss efter. 

Hur ser du på printprodukten?

– Printtidningen är otroligt viktig för Ny Teknik ur ett varumärkesperspektiv. Den hamnar ju framför en stor och viktig målgrupp som inte befinner sig på sociala medier, och hos den målgruppen finns en ovärderlig varumärkeskraft.

Vad är det första du ska ta itu med i din nya roll?

– Mitt första fokus kommer vara att lära känna personalen och vilken kompetens de sitter på. Dessutom ska jag sätta mig in i vilka digitala kommersiella möjligheter vi har idag och framåt. 

Ny Teknik ges ut av Alma Talent, som även ger ut Dagens Media, Affärsvärlden och Lag & Avtal och Arbetarskydd.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ny TeknikAlma TalentIDG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.