Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Omslagskrocken: "Olyckligt, pinsamt och kränkande”

Publicerad: 20 Mars 2012, 12:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Nästa vecka når Magasinet Kvinna butikerna. Med exakt samma omslagsbild som konkurrenten Plaza Kvinna tidigare använt sig av.


Ämnen i artikeln:

Vårt Nya FörlagPlaza Kvinna

Dagensmedia.se kunde i förra veckan berätta om att Vårt Nya Förlags titel Vårt Nya Bad & Spa byter namn till Magasinet Kvinna. Nästa vecka ges den första utgåvan med det nya namnet ut.

Omslaget pryds av skådespelerskan Malin Åkerman, men samma bild har använts av Plaza Kvinna redan i november 2009. Då plåtades bilden specifikt för Plaza Kvinna på plats i Los Angeles.

Samma bild har nu Magasin Kvinna köpt från bildbyrån All over press. Byråchefen Erik Alfthan poängterar att Magasin Kvinna inte gjort något fel.

– Vi har haft bilden i vårt arkiv i ett år och den kommer från en amerikansk studiobildsleverantör. Vi har dels ett eget register och dels kollar vi med leverantören för att undvika en omslagskrock i tidningshyllan, säger han.

Enligt Erik Alfthan kände man inte till att bilden använts av Plaza Kvinna för tre år sedan.

– Ofta har våra bilder publicerats någon gång, men i amerikanska magasin, och då har man en embargotid på några månader innan bilden får säljas vidare. Det här är en olycklig omständighet.

Enligt Yvonne Gull, chefredaktör på Magasin Kvinna, brukar tidningen vanligtvis fotografera omslagen själva.

– Vi har i vårt lanseringsnummer av Magasinet Kvinna ett jobb om Malin Åkerman som utgår från en egen intervju vår reporter Maria Roswall gjort. Då vi tyvärr inte hade möjlighet att fotografera Malin denna gång, vilket vi hitintills alltid gjort då det gäller omslagsprofiler, valde vi att vända oss till bildbyrå för att köpa in en bild. I den mejlkonversation och de samtal jag haft med bildbyrån All Over Press får jag upprepande gånger informationen att den bild vi kommer att köpa in som omslag ej är publicerad i Sverige, skriver hon i en kommentar till dagensmedia.se.

– Det kom att visa sig att detta var felaktigt och att bilden tidigare varit publicerad just som omslag på ett annat magasin. Detta känns ytterst olyckligt, pinsamt och kränkande samtidigt som jag ställer mig ytterst frågande till den tillförlitlighet som en professionell bildbyrå borde leverera till oss som kund.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev