Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Omsättningsrekord för Fokus – men förlusten ökar

Tidskriften Fokus gör en förlust på 5,3 miljoner kronor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Augusti 2015, 05:58
Uppdaterad: 28 Januari 2016, 09:53

Ämnen i artikeln:

Fokus

Prestigemagasinet Fokus har dragit på sig stora förluster sedan starten 2005, men trenden har under de senaste åren varit att tidningens minusresultat har minskat år för år.

2014 blev ett trendbrott, i negativ bemärkelse. Det står klart när FPG Medias bokslut nu blivit offentligt hos Bolagsverket.

Resultatet landar på minus 5,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 3,6 miljoner kronor föregående år.

Bakom det försämrade resultatet ligger den tvist om tryckerimoms som Fokus, likt ett stort antal andra tidningar, driver mot Sörmlands Grafiska.

”Det ekonomiska resultatet för 2014 belastas dels av en nedskrivning av den fordran som Fokus haft på tryckeriet Sörmlands Grafiska … och dels med advokatkostnader kring denna process”, står det i bokslutet.

I våras vann Sörmlands Grafiska tvisten mot Mediabolaget EWE som avgjordes i Nyköpings Tingsrätt, vilket rätten menade skulle ha betydelse för andra liknande krav.

Fokus vd Lars Grafström sade tidigare i år till Dagens Media att tidningens resultat exklusive utgifterna för momstvisten låg i linje med 2013.

– Bortsett för extrautgifter för momstvisten ser det ut ungefär som i fjol, sade Lars Grafström i maj.

Intäkterna går däremot åt rätt håll. Fokus omsatte 32 miljoner kronor under 2014, vilket är rekord för tidningen. Bakom ökningen ligger bland annat en ökning i annonsförsäljningen med tre procent samt en ökning av prenumerationsintäkterna med fyra procent.

Fokus är inne i en stor förändringsfas, då styrelsen fattat beslut om ”ett stort och omfattande utvecklingsarbete som ska säkra tidskriften i en ny tid på mediemarknaden”.

Ett av målen är att tidningen ska gå med vinst.

Det var ett arbete som skulle ledas av Henrik Frenkel, som tog över som styrelseordförande i slutet av 2014.

Nyligen rapporterade dock Resumé att Henrik Frenkel valde att avgå i protest mot beslutet att ta in Johan Hakelius som ny chefredaktör efter Martin Ahlquist.

Johan Hakelius kommenterade nyligen i intervju med Dagens Media Fokus möjligheter att bli lönsam.

– Alla i den här branschen har den utmaningen, vi jobbar ju liksom i varvsindustrin, vi är de sista entusiasterna som tror att det går att få det att gå runt, trots att man ägnar sig åt innehåll, sade han och fortsatte:

– Jag tror att Fokus har unika förutsättningar som gör att det går att lösa. Det bygger på att man kan presentera ett innehåll. Nu börjar folk inse att ju mer infomation som finns därute, desto större nytta har man av duktiga redaktörer. Det kan man ta betalt för.

Fokus huvudägare Nordstjernan Kultur och Media har, likt tidigare år, utfärdat en kapitaltäckningsgaranti för FPG Media för helåret 2015.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

Fokus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.