Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Ökade annonsintäkter lyfter Talentum

Mediekoncernen Talentum redovisar svarta siffror – och ökade annonsintäkter – för årets första kvartal.


Publicerad 2011-04-29 05:41
Uppdaterad 2015-12-06 15:12

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:

Totalt uppgår Talentums intäkter till 208,5 (171,4) miljoner kronor, för årets första kvartal. Det är en ökning med 21,7 procent.

Annonsvolymen ökade med 26,4 procent.

2010 redovisade Talentum – som under 2009 drabbades hårt av annonskrisen – ett nollresultat för första kvartalet. I år har koncernen vänt till vinst. Rörelseresultatet skrivs till 10,6 miljoner kronor.

Enligt rapporten spås försäljningen fortsätta att öka under året.

Koncernchefen Juha Blomster är dock försiktig i sina kommentarer i bokslutet.

”De operativa förutsättningarna för ett medieföretag påverkas bland annat av den allmänna ekonomiska situationen och situationen i samhället i stort. Men aktiviteten hos Talentums kunder har ökat, vilket visas i ökad omsättning och förbättrat reslutat”, skriver han i rapporten, som presenterades under fredagsmorgonen.

Talentum är en börsnoterad finsk mediekoncern, som i Sverige äger titlar som Ny Teknik, Affärsvärlden och Dagens Media.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.