Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Ökade annonsintäkter lyfter Talentum

Publicerad: 29 April 2011, 05:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Mediekoncernen Talentum redovisar svarta siffror – och ökade annonsintäkter – för årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaNy TeknikTalentumAffärsvärlden

Totalt uppgår Talentums intäkter till 208,5 (171,4) miljoner kronor, för årets första kvartal. Det är en ökning med 21,7 procent.

Annonsvolymen ökade med 26,4 procent.

2010 redovisade Talentum – som under 2009 drabbades hårt av annonskrisen – ett nollresultat för första kvartalet. I år har koncernen vänt till vinst. Rörelseresultatet skrivs till 10,6 miljoner kronor.

Enligt rapporten spås försäljningen fortsätta att öka under året.

Koncernchefen Juha Blomster är dock försiktig i sina kommentarer i bokslutet.

”De operativa förutsättningarna för ett medieföretag påverkas bland annat av den allmänna ekonomiska situationen och situationen i samhället i stort. Men aktiviteten hos Talentums kunder har ökat, vilket visas i ökad omsättning och förbättrat reslutat”, skriver han i rapporten, som presenterades under fredagsmorgonen.

Talentum är en börsnoterad finsk mediekoncern, som i Sverige äger titlar som Ny Teknik, Affärsvärlden och Dagens Media.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev