Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Tidskrifter

Ökad vinst för Vi-tidningarna

Publicerad: 1 April 2016, 09:41
Uppdaterad: 1 April 2016, 09:41

Vi Media ökar vinsten – men omsättningen minskar.


Ämnen i artikeln:

Vi

För fjärde året i rad ökar Vi Media vinsten. Rörelseresultatet för 2015 skrivs till 3 miljoner kronor, vilket är en ökning på cirka 0,5 miljoner kronor jämfört med 2014.

– Det är fantastiskt roligt. Det är tack vare Vis starka varumärke, som gör att vi kan bredda affären, säger Sofia Wadensjö Karén, vd för Vi Media, till Dagens Media.

Vinstökningen beror bland annat på att förlagets contentdel vuxit med tre nya kunder, att tidningarna Vis och Vi Läsers upplageintäkter ökat, samt att förlagets intäkter från resor och event ökat.

– I september hade vi ett samarbete där Vi och Vi Läser såldes tillsammans med Aftonbladet – det gav en rejäl lösnummerökning, men dessutom ökar vi antalet prenumeranter på båda tidningarna också.

Vi Medias omsättning landar på 41,6 miljoner kronor, vilket är en minskning med 5 procent jämfört med 2014.

Enligt Sofia Wadensjö Karén beror det på att contentdelen tappade ett omsättningsintensivt uppdrag för Riksteatern under förra året.

Kan ni fortsätta öka vinsten i år?

– Varje år som vi ökar så blir jag lika glad och stolt och känner att ”tänk att det fortfarande går”. Nu har vi ökat fyra år i rad så för mig finns inget alternativ än att vi fortsätter att bli bättre och utvecklar verksamheten och varumärket ännu mer. Så jag hoppas att vi ska lyckas i år också.

Som Dagens Media tidigare har berättat ökade både tidningen Vi och Vi Läser upplagorna med 2,3 respektive 9,6 procent under förra året, enligt TS.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Vi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev