Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Offside Press om Orvesto: "En märklig mätning"

Publicerad: 3 Oktober 2013, 06:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Fotbollstidningen Offside backar hela 32 procent i senaste Orvesto Konsument. På Offside Press är man mycket förvånade över det massiva tappet.


Offside Press beskrivs ofta som en framgångssaga. De hyllade tidningarna Filter och Offside har prisats och flera gånger utropats till Orvesto-vinnare. Förlaget står också i startgroparna inför lanseringen av nya tidningen Hunger.

Men i årets andra Orvesto Konsument-mätningen 2013 backar såväl Filter som Offside. Medan Filter backar 7 procent är tappet för Offside hela 32 procent.

Det har fått förlagets försäljnings- och marknadschef Richard Kruuse att kalla Orvesto Konsument för "en märklig mätning".

Även Tobias Regnell, vd på Offside Press, ställer sig frågande till siffrorna.

– Det finns över huvud taget inget som vi kan se som kan motivera ett sådant här tapp. Vid TS-revisionen förra året slog Offside rekord och vår reviderade upplaga är i dag 24 procent högre än 2006 trots att vi är mycket sparsamma med gratisexemplar. När Orvesto QRS kom ut i våras hamnade Offside också på första plats i kategorin "Helhetsbetyg".

Satte du morgonkaffet i halsen när du såg siffrorna?

– Det är klart att vi blev superförvånade. Vi förväntade oss ungefär samma siffra som tidigare. Orvesto själva måste ju tycka att det är märkligt att vi tappar så mycket. Det är ju inte som att folk har slutat tycka om fotboll under de senaste tre månaderna. De kan inte vara nöjda med ett sådant utfall om det inte hänt något akut med en tidning.

Men enligt Peter Callius, affärsområdeschef på Orvesto Konsument är det inte något fel i mätningen.

– Det har inte hänt något med Offside i mätningen. De har en upplageförskjutning från fullbetalda ex till lite sämre betalda men det finns inget fel i mätningen. Men det kan ju såklart vara en fråga om slumpvariation i undersökningen, därför är ju längre trender alltid att föredra.

Han lovar dock att undersöka tappet och återkomma.

Dagens Media har tidigare berättat om den hårda kritiken mot Orvesto Konsument och i början av 2012 sågades mätningen rejält av flera tidningschefer.

– Vi anser att Orvesto Konsument i dess nuvarande form är obsolet. Det beror på att den inte är samtidsanpassad, verkligheten har sprungit ifrån Orvesto. Vi är väldigt kritiska och känner att mätningen måste reformeras i grunden, sa till exempel Tomas Brunegård, dåvarande koncernchef för Stampen.

Även Tobias Regnell är kritisk.

– Alla som varit i branschen vet att siffrorna kan slå upp och ner utan att det går att koppla till förändringar i upplaga. Vi har länge varit lite frågande till hur Orvesto Konsument och jag har en känsla av att kvalitetstidningar med lång lästid missgynnas i mätningen. Man kan fråga sig vilka som fyller i mätningen och hur bortfallet ser ut.

Samtidigt säger Tobias Regnell att han respekterar Orvesto Konsument.

– Det är den valuta som finns och vi respekterar den. Det är väl som euron, det är inte en perfekt valuta men den existerar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.