Offside får ny design

Som ett led i tidningens 10-årsfirande får Offside ny form.

Fotbollstidningen startade år 2000 som en svartvit pocketbok utan bilder. 2003 gick man över till fyrfärg och 2005 gjordes en mindre redesign.

Men nu får tidningen helt nya typsnitt, ny design och nya avdelningar. Det blir bland annat en vinjett under namnet ”Fotboll för livet”, krönikor under rubriken ”Slutordet” och framvagnen ska tydligare fokusera på människor. Dessutom ska bakvagnen bli mer fördjupande, berättar chefredaktören Tobias Regnell.

– Vi vill behålla det bästa samtidigt som vi sopar ut det gamla. Vi har försökt göra en tidning med lite mer personligt tilltal och lite mer överraskningar, men man ska ändå känna igen sig, säger Tobias Regnell.

Två nya annonsformat tillkommer också; så kallade dubbelrinkar som avslutar reportage med en liggande annons över ett uppslag, och en kombinationsannons runt insändarna som omfattar en helsida plus en stående 2/3-annons.

Under de tio åren Offside har funnits har konkurrenter som Svenska Fans och Aftonbladets Sportbladet dykt upp på marknaden.

– Idag ser utmaningarna helt annorlunda ut. Många av våra läsare har hängt med under många år, vilket ställer krav på oss att stå på tå och komma vidare.

Offsides mindre format blir dock kvar. Ett format som lämpar sig för Ipad, säger Tobias Regnell, som flaggar för att både Offside och Filter kan släppas som Ipad-appar.

– Både till format och innehåll är både Offside och Filter bra anpassade till Ipad. Vi har varit ganska passiva vad gäller att lägga ut material på nätet, men Ipad känns som en helt annan värld som vi kommer att vara mer aktiva i.

Offsides nya design är framtagen av formgivarna Ola Carlson och Kristoffer Öste. Första numret med den nya formen landar i butik 30 november.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2010-11-24 04.53Uppdaterad 2015-12-06 15.30

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: