Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Nya annonsgrepp i Magasin Morberg

Publicerad: 30 Mars 2011, 09:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

I dagarna landar nya Magasin Morberg i butikerna. Tidningen har bland annat ett sponsorsamarbete i form av fyra annonsörer som agerar presentatörer.


I början av tidningen möts läsarna av ”Magasin Morberg presenteras i samarbete med Bibendum, Garmin, Philipson Söderberg, Hackman”.

Ett inte helt vanligt inslag i magasinsvärlden.

– Tanken är att vi ska vara öppna med vilka företag som är med och ger ut tidningen. De får presentera olika delar av tidningen, men de har ingen påverkan på det redaktionella innehållet, säger Rasmus Thomsen, annonschef på Adviser som sköter tidningens annonsförsäljning.

Garmin är exempelvis med som presentatör av ett reportage om fågeljakt och Hackman presenterar en artikel med kocktips.

Den uppmärksamme läsaren ser också att Per Morberg själv är med i flera annonser. Bland annat frontar han klädvarumärket Sundown Covey, syns över tre sidor för Spendrups varumärke Mariestad, och Reijmyre Glasbruk marknadsför en kollektion glas med Per Morbergs signatur på.

– Vi har haft en diskussion om annonserna. Det finns ingen tanke om att Per även ska synas i annonserna, utan det är företagen som velat annonsera och det är helt fristående från innehållet. Spendrups kör till exempel samma annons i King.

Enligt Leif Börjesson, marknadschef för öl på Spendrups, kör öltillverkaren alltid en kampanj med Per Morberg inför påsken.

– Vi tyckte att det var intressant att testa en ny och oprövad tidning. När vi köpte annonsen visste vi inte att Per Morberg själv skulle ta så stor plats i tidningen, säger Leif Börjesson, marknadschef för öl på Spendrups.

Totalt är 30 av Magasin Morbergs 100 sidor annonser.

– Annonsförsäljningen har gått väldigt bra och vi ligger även bra till för kommande nummer. Nu hoppas vi att lösnummerförsäljningen ska gå lika bra, säger Rasmus Thomsen.

Magasin Morbergs ges ut av Spoon Publishing.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.