Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Ny tidning ska göra LRF:s bönder till småföretagare

Publicerad: 28 Augusti 2013, 12:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Småföretagartidningen ”Driva eget” ynglar av sig.


Ämnen i artikeln:

LRF MediaDriva Eget

Anders Anderssons småföretagartidning “Driva Eget” köptes upp av LRF Media i slutet av 2011. Det var en del i LRF Medias stora uppköpsoffensiv.

Sedan dess har mångmiljonförluster och nedskrivningar tvingat LRF Media på defensiven.

Nu lanseras ”Driva Eget – Gröna Näringar”, en tidning som ska komma ut med fyra nummer varje år. Från start ska upplagan på 115 000 exemplar distribueras till LRF:s medlemmar tillsammans med Land Lantbruk. Enligt Driva Egets grundare och ansvarige utgivare är målet med satsningen att få LRF:s medlemmar att betrakta sig som småföretagare snarare än bönder.

– LRF vill att medlemmarna ska kalla sig småföretagare. Många har i dag sidoverksamhet vid sidan av lantbruket, man kanske har en gårdsbutik eller hyr ut maskiner. Det är nästan en förutsättning för att överleva, säger Anders Andersson.

De första fem utgåvorna ska delfinansieras av LRF. Efter det första året är tanken att den nya tidningen ska bära sig själv.

Som Dagens Media tidigare har berättat betalade LRF Media över nio miljoner kronor för Driva Eget, samt den tillhörande sajten. Sedan förvärvet har LRF Media fått göra stora nedskrivningar, då en del förvärv har tappat i värde.

Enligt Anders Andersson är Driva Eget dock inte ett av dessa.

– Driva Eget går väldigt bra, även i LRF Medias regi. Det har inte varit snack om att skriva av något, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LRF MediaDriva Eget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.