Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Ny Teknik släpper titel i trångt segment

Publicerad: 5 November 2010, 05:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

I somras släpptes första numret av Ny Teknik Historia gratis på nätet. Nu kommer den i pappersform – och med ett nytt namn.


Teknikhistoria, som tidningen numera heter, kommer främst att handla om industrialismen, med en särskilt vinkling på svenska ingenjörer.

– Allt coolt i tekniksvängen började med ångmaskinen. Det var i och med andra världskriget som allt började ta fart, säger Jan Huss, tf chefredaktör på Ny Teknik.

Tanken är att visa att det även funnits svenskar som stått bakom viktiga upptäckter och uppfinningar som påverkat världen. Något som, enligt Jan Huss, är helt nytt och skär sig med den vanliga bevakningen av dokusåpa-stjärnor.

Teknikhistoria riktar sig till personer som vill ha lite motstånd i läsningen, eller, med Jan Huss ord, ”semiproffs och uppåt”.

– Illustrerad vetenskap får ta hand om de som vill känna ”wow”, medan vi tar hand om de som vill ha riktig verkstad, säger Jan Huss.

Segmentet historietidningar är trångt och Ny Teknik Historia kommer knappast att sakna konkurrenter.

År 2000 fanns det en historietidning på marknaden. Nio år senare fanns det nio titlar, berättar Jan Huss. Men att det skulle vara för trångt tycker han inte.

– Intresset för den här sortens tidningar har varit explosivt. Det är en trång marknad, men det är allmänsegmentet som är trångt.

Tidningen endast att bygga på prenumerationer, och ska marknadsföras främst via systertidningen Ny Teknik. Till en början kommer tidningen att ha en upplaga på 5 000 exemplar. Men förhoppningen är att den fördubblas innan årsskiftet.

– Om ens hälften av de som laddade ner gratistidningen väljer att köpa den, så blir det en succé, säger Jan Huss.

Det första numret släpps i december, och kommer till stor del att innehålla samma material som testnumret.

Utgivningstakten ligger, till en början, på fyra nummer per år, och kommer att kosta 59 kronor.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.