Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Ny Teknik lanserar digital betalmodell

Publicerad: 12 April 2018, 05:30
Uppdaterad: 12 April 2018, 06:48

För att markera den nya satsningen har ett reklamkoncept av byrån Roi tagits fram. Foto: Roi/Ny Teknik

Teknikmagasinet Ny Teknik inför betalmodell för digitalt innehåll. Samtidigt halveras papperstidningens utgivning till förmån för exklusiva, digitala innehållsbrev.


Ämnen i artikeln:

Ny Teknik

Den förändring som Ny Teknik nu genomför är en del i att fortsätta leverera intressant innehåll – men också att anpassa sig till det ständigt förnyande medielandskapet.

För kundernas del innebär förändringen att papperstidningen kommer ges ut varannan vecka istället för varje vecka. Istället får prenumeranter ett matigt, digitalt innehållsbrev med exklusivt innehåll de veckor tidningen utgår, berättar chefredaktören Per Danielsson.

– De som prenumererar får dessutom tillgång till fördjupningskompendier, bra erbjudanden på utbildningar, events och mycket annat, säger han.

Nytt är också att Ny Teknik inför en betalmodell. “Freemium” kallas den betalmodell som kommer användas på sajten, där cirka 20-30 procent av innehållet hamnar bakom betalvägg. Detta kan förändras under tid.

Läsare som varit vana att hittills kunna läsa allt på sajten gratis kommer introduceras för en gratis prova-på-period på ungefär tre till sex månader, förutsatt att de registrerar sig. För de existerande prenumeranterna är innehållet redan tillgängligt.

– Om vi kan leverera mer kvalitativ journalistik så kommer vi få mer nöjda läsare som vill betala. Vi ser ett otroligt engagemang och får höga betyg av våra läsare. Det är alltid en utmaning och en balansgång, utan tillräckligt bra innehåll så tappar man läsare, säger Per Danielsson.

För att markera satsningen har dessutom ett nytt reklamkoncept tagits fram av byrån Roi. Fokus för det nya konceptet handlar om att förmedla en hög satsning på digitalt material och att tydligt visa vilken målgrupp man är ute efter, berättar copywritern och partnern Per Sommarström på Roi.

– Vad vi vill säga med ett nytt slags grundtema är att det här inte för är alla, utan för folk som är intresserade av de här ämnena. Vad vi har tagit fasta på i lite lekfullhet i kommunikationen och att det inte gör något om inte alla förstår, säger Per Sommarström.

Ny Tekniks digitala närvaro har vuxit de senaste åren och har numera cirka 300 000 unika besökare i veckan.

– Allt mer läsning sker online och det är där det ökar. Hela medietrenden går ju mot digitalt och det verkar finnas en vilja bland svenskarna att betala för nyheter online, säger Per Danielsson och fortsätter:

– Att det gått bra tror jag beror på flera anledningar: dels har vi breddat vår bevakning och dels har det allmänna intresset för vårt innehåll har ökat. Det gäller exempelvis utveckling av elbilar, klimatförändring, AI och molntjänster. Till och med politiker pratar om digitalisering och teknikens vikt i samhället. Det har blivit mer folkligt helt enkelt, säger Per Danielsson. 

Vad är första målsättningen? Hur snabbt förväntar ni er få läsare att betala för digitalt innehåll?

– Målet är att få in fyra tusen nya digitala prenumeranter i år. Jag hoppas att vi slår det med råge. Kan vi får in 15 000 till 20 000 nya prenumeranter så har vi gjort ett jäkligt bra jobb, säger han och fortsätter:

–  Idag har vi 130 000 papperstidningsprenumeranter så från start kommer vi ha en stor kundgrupp. Utmaningen är att konvertera de som läser gratis online till att betala för innehållet.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ny Teknik

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.