Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Ny riktlinjer för ”native” på gång

Publicerad: 1 Februari 2017, 10:47
Uppdaterad: 1 Februari 2017, 10:53

Sveriges Tidskrifters nya taskforce. från vänster: Fredrik Wass, Kristofer Steneberg, Camilla Sandström, Helena Holmström och Thomas Eriksson.

Sveriges Tidskrifters namnkunniga arbetsgrupp ska ta fram riktlinjer kring annonsmärkning och native advertising.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Tidskrifternative advertising

Sveriges Tidskrifter har samlat en “taskforce” som just nu arbetar med hanteringen av kommersiellt innehåll i redaktionella kanaler – något som blir allt vanligare i framförallt den digitala delen av tidskriftsbranschen.

– Tydliga och branschgemensamma riktlinjer för hur native ska annonsmärkas är avgörande för att bibehålla formatets styrka för annonsörer, publicister och läsare, säger Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör och ansvarig utgivare på Egmont Publishing, i en kommentar.

Thomas Eriksson är ordförande i Sveriges Tidskrifters nya arbetsgrupp, som fått till uppgift att hantera frågan.

Både Konsumentombudsmannen och Reklamombudsmannen samt flera andra experter har deltagit i gruppens arbete med det nya riktlinjerna, som publiceras nu i vår. Det kommer att läggas stor vikt vid att riktlinjerna ska gå att använda för förlag och mediehus i det operativa arbetet.

– Även om lagstiftningen och rekommendationer från olika aktörer ofta pekar på svårigheten att ge generella råd är vi övertygade om att kunna ge en grundläggande förståelse för hur man ska hantera native-erbjudandet och vilka fallgropar som finns, säger Camilla Sandström som är chef Creative Studio på Bonnier Tidskrifter.

Sveriges tidskrifters nya taskforce kommer att bestå av:

Thomas Eriksson, Digital förlagsredaktör och ansvarig utgivare, Egmont Publishing.

Helena Holmström, Commercial Creative Director/Native Studio, Aller Media

Camilla Sandström, chef Creative Studio, Bonnier Tidskrifter

Kristofer Steneberg, Kommersiell redaktionschef, tidningen Chef

Fredrik Wass, Omvärldsbevakare, Sveriges Tidskrifter

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.