Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Ny form och innehåll för Allt i Hemmet

Publicerad: 25 Oktober 2010, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Bonniertiteln Allt i Hemmet tar upp kampen med Hus & Hem och Sköna Hem. Nya chefredaktören Marit Danielsson släpper nu sitt första nummer – en julspecial.


Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterHus HemAllt i HemmetSköna Hem

Nästa nummer av Allt i Hemmet landar i butik 28 oktober och är en julspecial. Sedan Marit Danielsson tillträdde som chefredaktör i somras har både innehåll och form fått sig en översyn.

– Vår ambition är att tidningen ska förändras över tid. Läsarna ska känna att ”Oj, vilket bra nummer”, och förhoppningsvis tänka så varje nummer, säger Marit Danielsson.

Till en början har stort fokus lagts vid omslagen, vilket är ett snabbt sätt att locka nya läsare. Målet är att bli Sveriges största inredningstitel. Idag är Hus & Hem och Sköna Hem större.

– Vi ska lägga mer betoning på inspiration och koppla det till läsarnas liv. Förut har vi legat lite för nära verkligheten, men för att få hjärtklappning krävs ett lite större spann mellan det man har hemma och det man åtrår.

Allt i Hemmet ska tydligare rikta sig till en kvinna med gott om pengar och hög utbildning.

Ska tidningen bli lyxigare?

– Tidningen ska framför allt bli snyggare. Vi har en ny ad i Cathrin Emdén och den skillnaden märker nog läsarna direkt. Det tycker jag är superviktigt i en tidning som handlar om stil och smak.

Rent konkret blir det bland annat en ny trendsida i tidningen och varje nummer ska innehålla ett porträtt av en känd person. I julspecialen är det Odd Molly-grundaren Per Holknekt.

Tidningens frågepanel byts också ut. Kronprinsessan Victorias väninna Caroline Dinkenspiel ska svara på frågor om umgänge i hemmet och David Carlson, grundare av David Design och numera konsult, hjälper till kring hem och trädgård. New York-baserade festfixaren Linnea Johansson ska också ingå i panelen, liksom Allt i Hemmets inredare Camilla Fürst.

– Vi använder hela spannet av inredningsområdet så att vi får en större variation i tidningen. För mig är det viktigt att varje nummer är handgjort så att vi inte mallar för mycket. Då tappar man lätt de aspekterna.

Julspecialen är på 146 sidor och 40 procent är annonser. Marit Danielsson ser en ljusning på annonssidan.

– Exempelvis har sommarnumren inte varit så här tjocka. Det viktigaste är att det har vänt och skillnaden är ganska tydlig.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.