Tidskrifter
Nu går Se & Hör i graven: "Har publicerat hur många kändisbröst som helst"
Publicerad: 2 oktober 2014, 07:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26
Under 20 år har den varit kändistidningen som svenska folket älskar att hata. I dag kommer det sista numret av Se & Hör ut i butik – och en era går i graven.
Ämnen i artikeln:
Aller MediaDT
Dante Thomsen
I augusti berättade Aller Media att förlaget skrotar Se & Hör till förmån för dess föregångare Hänt i Veckan.
I dag, 20 år efter att tidningen startades, kommer det sista numret ut i butik. Det sista numret toppas bland annat med Kristin Kaspersens nya romans och George Clooneys bröllop.
Jesper Lögdahl jobbade på Se & Hör mellan 2000 och 2009 och var under de nio åren en tongivande reporter på tidningen. Bland annat avslöjade han relationen mellan Björn Borg och Patrica Östfeldt samt bevakade Melodifestivalen från 2002 tills han slutade.
Jesper Lögdahl orsakade dessutom själv rubriker när han endast iförd piratkalsonger genomförde en spontan strippshow under en deltävling i Melodifestivalen 2008. Bilderna publicerades senare i Expressen.
Han tycker att det är tråkigt att Se & Hör nu läggs ner.
– Ur någon form av nostalgiskt perspektiv så tycker jag det, eftersom jag jobbade där under en period i mitt liv som jag i dag tycker var både lärorik och spännande. Men jag förstår jag förlagets beslut och tror att de gör rätt, säger han till Dagens Media och fortsätter:
– Framför allt eftersom det ur mitt perspektiv som läsare känns som att tidningen chanserat något de senaste åren och tappat sin riktning. Jag hoppas att de lyckas bra med Hänt i Veckan, vilket de säkert gör. Det är ju mycket kompetent folk kvar fast på lite andra positioner, om jag är rätt underrättad, så det blir säkert bra. Jag önskar dem lycka till och lovar att läsa tidningen.
Vilka är dina bästa minnen från Se & Hör-tiden?
– Det är väldigt många bra minnen så det är nog svårt att välja ett. Jag lärde mig mycket under den tiden och har, tro det eller ej, ganska stor användning av det sättet att tänka även i dag i jobbet som tv-producent.
– Men det är klart, alla turer till diverse Robinson- och Farmen-inspelningar och alla Melodifestivaler jag bevakat under åren har ju självfallet varit väldigt roliga och sånt som jag inte kommer att glömma. Sen minns jag ju självklart Tua Lundström (legendarisk chefredaktör för Se & Hör som avled 2009) med mycket stor värme.
Carina Löfkvist började arbeta som tv-reporter på Se & Hör 1998. Efter en sejour på Ica-förlaget värvades hon tillbaka till Se & Hör.
I samband med att Tua Lundström avled 2009 tog Carina Löfkvist över som chefredaktör. Redan innan hade hon dock arbetat inofficiellt som chefredaktör i drygt ett år.
Carina Löfkvist skulle också komma att bli Se & Hörs näst sista chefredaktör. I samma veva som Aller Media bestämde sig för att återuppväcka Hänt i Veckan petades hon till förmån för Bo Liljeberg.
Hon hade då arbetat på Se & Hör i drygt tio år. Hon har varit besviken över hur det hela slutade men är i dag mer positiv.
Vad framtiden bär i sitt sköte vet hon inte i dag.
– I år uppfyller jag bara mina drömmar, stora som små. Skriver på en spänningsroman och eftersom jag var designer förut tänker jag återuppväcka min konstnärliga sida. Fast några stora drömmar får jag ha kvar, som en rymdresa. För det behöver jag nog fylla på bankkontot lite. Om inte någon vill ge mig en one way ticket to space det vill säga, men helst tar jag en med retur, säger Carina Löfkvist och skrattar.
Vad var roligast under din tid på Se & Hör?
– Att i princip brejka alla de senaste kändisnyheterna och att få vara med om när kungabarnen växte upp. Intresset för dem har växt fram och blivit väldigt stort vilket det inte var från början. De har hunnit göra slut, gifta sig och skaffa barn och vi har skrivit mycket om dem det senaste åren.
– Det är också kul att det hänt så mycket i tv-världen under de 20 år som Se & Hör har funnits. Alla dokusåpor, tävlingar och program som "Bonde söker fru" och "Ullared" har påverkat Se & Hör väldigt mycket.
Varför älskar vi svenskar att läsa om kändisar?
– Människor har i alla tider älskat att prata och skvallra och om sina medmänniskor. Kändisarna blir som vänner och då vill läsarna veta allt som går om personerna. Sedan speglar vi oss i såväl deras framgångar som motgångar. Det blir som en liten tröst att drömma sig bort till ett annat liv eller inse att även de råkar ut för samma saker som alla vi andra.
Jag antar att du fått höra mycket skvaller som du inte kunde publicera i tidningen?
– Ja det finns väldigt mycket som Se & Hör inte har skrivit. Vi vet mycket som vi aldrig gjort något av för att vi är så snälla.
Vilket är det bästa scoopet du aldrig publicerade?
– Det kan jag aldrig berätta om, det går inte. För det kan fortfarande vara känsligt.
Vilket är det bästa scoopet du har publicerat då?
– Oj, det är så många under åren. Jonas Bergströms otrohet var en sådan sak. Men det bästa var nog när vi avslöjade att Lena PH och Per Holknekt var ihop för det var så totalt överraskande. Jag kommer ihåg att ingen riktigt trodde på nyheten fast den var sann. Det var först några månader senare som andra medier fick upp ögonen för att de faktiskt var ett par.
Finns det någon publicering som du tycker blev mindre bra?
– Nja, vi har alltid diskuterat våra publiceringar men i och med att jag har gjort dem så står jag för dem. Men det är klart att man alltid lär sig något efter varje publicering, både de bra och de dåliga.
Ni fick exempelvis rätt hård kritik när ni outade Kajsa Bergqvist som homosexuell, hade du gjort annorlunda i dag?
– Nej. Hon kom ju ut själv i samma veva. Men vi har faktiskt låtit bli att outa jättemånga under årens lopp. Det är ju inte det som driver oss utan vi har alltid värderat nyheterna i sig oavsett vad det gäller.
Thomas Mattsson har uttryckt beundran för att du i alla medier stod på dig om den omdiskuterade publiceringen av toplessbilderna på Kate Middleton och han menar att alla utgivare inte gör så. Är mediechefer för snälla mot kändisar i dag?
– Nej det tycker jag inte och man ska inte vara det som en del uppfattar som ”elak” bara för elakhetens skull. Det har aldrig varit Se & Hörs varumärke. Det har alltid varit en nyhetsvärdering som ligger bakom publiceringarna. Sedan kan jag tycka att den här diskussionen om Kate Middletons bröst är väldigt snedvriden. Jag anser fortfarande att kungligheter och kändisar är samma sak och att de ska behandlas på samma sätt.
– Vill man ha en diskussion ska det gälla bröstpubliceringar och toplessbilder som sådana oavsett om det är kungligheter eller kändisar. Det hänger inte på om det är ett par kungliga bröst. Det här blev ju en väldig uppståndelse trots att vi publicerat hur många icke-kungliga kändisbröst som helst tidigare. Det tycker jag är ett väldigt konstigt synsätt.
Hur känns det att ha hängt ut så många kändisbröst?
– Oftast har det handlat om reportage med kändisar som varit på kärlekssemestrar och då är det härliga strandbilder och liknande, inte bröst, som varit poängen, de har kommit på köpet eftersom många kändisar solar topless eller nakna. För jämlikhetens skull vill jag framhålla att det även förekommit snoppar i tidningen.
Vilket avtryck lämnar Se & Hör i mediebranschen?
– Vi fick kvällstidningarna att börja skriva mycket om kändisar och nöjesjournalistik. Från början skrev de ju inte alls om tv och relationer på det här sättet. De insåg att kändisar säljer. Så det är klart att Se & Hör har lämnat ett stort avtryck. Vi har varit en av de aktörer som drev på kändisjournalistiken under alla de här åren. Vi har bidragit med ett nytt sätt att se på kändisar.
Vad tycker du om Allers beslut att skrota Se & Hör som ju ändå är ett välkänt varumärke.
– Mediehus måste utvecklas och Hänt i Veckan är också ett extremt starkt varumärke. Självklart tycker jag att det är tråkigt att Se & Hör läggs ner men jag tror också att det är väldigt smart att samla allt under Hänt-namnet.
Kommer du att läsa Hänt i Veckan?
– Det tror jag säkert, men vi får se. Jag har inte sett första numret än. Å andra sidan har jag läst mycket tidningar på nätet den senaste tiden, men då finns ju hänt.se.
LÄS OCKSÅ: